Friday, March 10, 2017

وحشت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا




فرمانده هوافضای سپاه: موشک‌های ماهواره‌بر را از ترس آمریکا در انبار گذاشته‌اند 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید «مشکل اساسی» جمهوری اسلامی نوع «نگاه مسئولان برای غلبه بر چالش‌هاست» و «موشک ماهواره‌بر آماده پرواز» ایران از «ترس آمریکا در انبار نگهداری» می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه (۱۹ اسفند) خبرگزاری فارس، امیرعلی حاجی‌زاده در مراسم «بزرگداشت شهدا» در «امام‌زاده صالح» تجریش، در قالب انتقاد از دولت حسن روحانی این مطالب را بیان کرد.

آقای حاجی‌زاده به نام هیچ‌یک از مقام‌های دولت حسن روحانی اشاره نکرد، اما سیاست خارجی دولت وی را به باد انتقاد گرفت و نگهداری موشک‌های ماهواره‌بر ایران در دوران ریاست روحانی بر قوه مجریه در انبار را «تحقیر‌آمیز» دانست.

ایران در زمان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد چندین ماهواره به فضا پرتاب کرده که پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی، اجرای این پروژه‌های فضایی به حاشیه رانده شده است.

ایران نخستین ماهواره خود به نام «امید» را که به گفته‌ مقام‌های جمهوری اسلامی ماهیتی «پژوهشی و مخابراتی» داشت، در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا پرتاب کرد.

حدود یک سال پس از پرتاب ماهواره امید، مقام‌های ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» که مجهز به کپسولی حاوی مار و موش زنده بود، خبر دادند.

پیوستن ایران به باشگاه کشورهایی که توانایی پرتاب ماهواره را دارند، از جمله حوزه‌هایی است که شماری از سیاستمداران و کارشناسان غربی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

دولت فرانسه اسفند ماه سال ۱۳۸۹ نسبت به انجام آزمایش‌های پرتاب «کپسول زیستی» توسط ایران به فضا ابراز نگرانی کرده بود و آمریکا هم تا کنون بارها از توسعه توانایی موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و این اقدام را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته‌ است.

اسرائیل، آمریکا و قدرت‌های دیگری در جهان همواره ایران را متهم کرده‌اند که در پوشش طرح‌های فضایی، عملاً برای ساخت موشک‌های دوربردتر بالیستیکی که می‌تواند تهدیدی جدی برای جهان باشد عمل می‌کند.

ایران همواره در پاسخ گفته که جامعه جهانی قدرت علمی و فناوری ملت ایران را باور ندارد و حاضر نیست پیشرفت‌های علمی و فنی ایران را بپذیرند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم در همین رابطه از نگاه برخی مسئولان در جمهوری اسلامی به نام «اتکا به آمریکا» یاد کرد و گفت که «نمونه‌ای نداریم که آمریکا مشکل کسی را در دنیا حل کرده باشد.»

وی در سخنان خود به عقد قرارداد خرید هواپیمای بوئینگ از سوی دولت یازدهم نیز اشاره کرد و این قرارداد را به انعقاد «نطفه‌ای» تشبیه کرد که «حتما اولاد ناقص‌الخلقه‌ای تحویل ملت خواهد داد.»

در پی امضای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی «برجام»، شرکت ایران‌ایر ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری از ایرباس خریداری کرده و ۸۰ هواپیما نیز به شرکت بوئینگ سفارش داده است.

هر دو شرکت گفته‌اند قراردادهای خود با ایران را پس از هماهنگی‌های نزدیک با مقام‌های آمریکایی امضا خواهند کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم در این زمینه گفته توافق‌نامه «برجام» یک «آزمایش مهم» است که جمهوری اسلامی به «تعهدات» خود در این قرارداد به ازای «چک بی‌محل» آمریکا، عمل کرده است.

حاجی‌زاده اضافه کرد که «نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم، ولی آمریکا این است که به همه وعده‌هایش عمل نکرد.»
رادیو فردا