Tuesday, February 7, 2017

کولبرهای فوق لیسانس




نزدیک به ١٠ روز می‌گذرد، ١٠ روزی که سخت گذشت؛ سخت برای خانواده‌های ٤ کولبری که در ارتفاعات سردشت، بهمن‌گیر شدند و جانشان را از دست دادند. همان‌ها که کمرهایشان خم شد بس که یخچال و تلویزیون و ماشین ظرفشویی و لباسشویی را بر پشت‌شان بستند و از تپه‌ها و راه‌های سخت بالا رفتند و پایین آمدند و آخر سر هم تن‌های خسته یخ‌زده‌شان با همان کوفتگی، زیر خاک سرد آرمید.

، پسرعموی شیرزاد عبدالهی، کولبری که ١٠ روز پیش زیر بهمن جان داد، می گوید: بعد از اتفاقی که برای کولبران افتاد، تعدادی از نمایندگان مجلس وعده داده‌اند تا ازخانواده این کولبران حمایت کنند ، اما هنوز این اتفاق نیفتاده، بعد از آن اتفاق، هیچ اقدامی در این منطقه انجام نشده است.

او از سختی کار کولبران گفت: کولبران از سر ناچاری و فقر و نداری، راهی مسیرهای سخت می‌شوند، ٩٠‌درصد مسیر صعب‌العبور است؛ خیلی از کولبران، خودشان بخشی از مسیرها را صاف کرده‌اند، هیچکس برایشان این کار را نکرده است. کار کولبران سخت است، خیلی‌هایشان دچار سرمازدگی می‌شوند، دیسک کمر می‌گیرند، پاهایشان تاول می‌زند، مسیری که آنها می‌روند را حتی کوهنوردان حرفه‌ای هم نمی‌توانند بروند. در راهی که می‌روند، خطر حمله گراز و مار وجود دارد.»

عبدالهی از وضع دانش‌آموزانی گفت که صبح‌ها سر کلاس درس می‌نشینند و شب تا صبح، در مسیر مرز، کولبری می‌کنند: «اگر کسی مجبور نباشد، کولبری نمی‌کند و این بار سنگین، ٥٠، ٦٠ کیلویی را روی دوشش نمی‌گیرد، اگر برای اینها شرایط کار در شهر خودشان یا شهرهای اطراف باشد، قطعا استقبال می‌کنند، در شهرهای مرزی، حتی آنهایی که در تابستان کار دارند، زمستان بیکار می‌شوند و به جمعیت کولبران اضافه می‌شوند.

وی افزود: ما الان لیسانسه‌هایی داریم که کپسول گاز پر می‌کنند، ما فوق لیسانس بیکار داریم که تنها تابستان‌ها، کارگری می‌کند، خیلی از خانواده‌ها در سردشت فقیر هستند و نان شب ندارند، آنها برای فرار از این وضعیت، کولبری می‌کنند

شهروند