Friday, February 3, 2017

داستان اولین ترور جمهوری اسلامی در خاک امریکا




 علی‌اکبر طباطبایی‌، وابسته‌ی مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران در امریکا در دوره حکومت پهلوی بود. او بعد از انقلاب اسلامی، "بنیاد آزادی ایران" را در واشینگتن پایتخت امریکا تاسیس کرد و با برپایی تظاهرات اعتراضی و شرکت در مصاحبه‌های تلویزیونی با رسانه‌های انگلیسی‌زبان به یکی از مخالفان صریح خمینی در خارج از کشور تبدیل شد.
طباطبایی یک سال و نیم بعد از انقلاب اسلامی در حالی که تنها ۴۹سال داشت، توسط یک امریکایی افریقایی‌تبار مسلمان‌شده به نام "داوود صلاح‌الدین" در مقابل منزلش در شهر "بتزدا"ی ایالت مریلند ترور شد.


"صلاح‌الدین" که نامش پیش از تغییر دین، "دیوید بلفیلد" بود، قبل از انقلاب اسلامی از طریق آشنایی با دانشجویان انقلابی ساکن امریکا مسلمان شد. او بعد از انقلاب و بسته شدن سفارت ایران در واشینگتن، به عنوان محافظ در دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در سفارت الجزایر مشغول به کار شد. در آنجا بود که وی با پیشنهاد حکومت ایران برای قتل مخالفانش در امریکا روبه‌رو شد. کارفرمای "صلاح‌الدین" در مرحله‌ی اول، لیستی ۵نفره را به همراه ۵۰۰۰ دلار دستمزد به وی می‌دهد که در صدر این لیست نام علی‌اکبر طباطبایی به چشم می‌خورد.


او در ۳۱ تیرماه ۱۳۵۹ در نقش یک پستچی و با ماشین اداره پست به سمت خانه طباطبایی رفت و زنگ خانه را به صدا درآورد. وقتی دستیار طباطبایی در را باز کرد، صلاح‌الدین به او گفت که برای تحویل دادن دو بسته، نیاز به امضای صاحب‌خانه دارد. دقایقی بعد، طباطبایی به دم در آمد و صلاح‌الدین ۳ بار به سوی او شلیک کرد و از محل گریخت. علی‌اکبر طباطبایی ۴۵دقیقه بعد در بیمارستان جان سپرد.


صلاح‌الدین پس از قتل طباطبایی از طریق سوییس به ایران گریخت و از آن زمان، تحت حمایت جمهوری اسلامی در تهران زندگی می‌کند. او در سال ۱۳۸۰ در فیلم "سفر قندهار" به کارگردانی محسن مخملباف در نقش «پزشکی انسان‌دوست» بازی کرد.


در سال ۲۰۰۶ "ژان دانیل لافوند"، فیلم‌ساز فرانسوی-کانادایی مستندی را با عنوان "امریکایی فراری: حقایق درباره حسن" از زندگی صلاح‌الدین ساخت. او در این مستند جزییات کشتن طباطبایی با حکم روح‌الله خمینی را فاش کرده است .

منبع تقاطع