Tuesday, January 17, 2017

نیمی از ثروت جهان در اختیار ۸ تن از ثروتمندان



خبرگزاری فرانسه :
در آستانه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در "داووس" سوئیس، سازمان بشردوستانه "اوکسفام"* در تازه‌ترین گزارش از شکاف عمیق ثروت در سال ۲۰۱۶ پرده برداشت.

سازمان بشردوستانه "اوکسفام"* با اعلام این گزارش که ۸ تن از ثروتمندان جهان بیش از نیمی از ثروت جهانی را در اختیار دارند، اعلام کرد شکاف ثروت بیش از گذشته در جهان گسترش یافته است. این سازمان بشردوستانه خواستار اقدام برای محدود کردن شکاف میان فقرا و ثروتمندان در جهان شد.

جدیدترین محاسبات این سازمان نشان می دهد که در سال ۲۰۱۰ مجموع دارایی‌های ۴۳ ثروتمند جهان برابر با ثروت نیمی از فقیرترین مردم جهان بوده است.

برپایه گزارش اوکسفام، اگر آمار جدید پیش از این موجود بودند، نشان می دادند که ۹ نفر در سال ۲۰۱۶ به همان میزان ۳.۶ میلیارد نفری که فقیرترین مردم جهان را تشکیل می دهند، ثروت در اختیار دارند.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد از روز سه‌شنبه ۱۷ ژانویه تا روز ۲۰ ژانویه در "داووس" با حضور سیاست‌گذاران اقتصادی، رهبران سیاسی جهان و ابرثروتمندان برگزار می‌شود.

گزارش اوکسفام که در آستانه برگزاری نشست داووس منتشر شده است، حاکی از آن است که نابرابری در سال‌های اخیر مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته است.

ماکس لاوسون*، مدیر سیاسی در اوکسفام با اشاره به گزارش اخیر می‌گوید: واکنش‌های زیادی را نسبت به این موضوع (بی‌عدالتی) مشاهده می کنیم که از آن جمله پیروزی دونالد ترامپ و برکسیت است اما هنوز جایگزین مناسبی برای نظام کنونی وجود ندارد.