Monday, December 12, 2016

هر ماه ۶٠ نوزاد در مشهد مقدس شهر علم الهدی رها می شوند



روز جمعه خبر پیدا‌شدن یک نوزاد در شهر پدیده در حالی مطرح شد که برخی خبرها حاکی از آن بود که شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر این نوزاد را نمی‌پذیرد، موضوعی که نه‌تنها واکنش مسئولان بهزیستی را در بر داشت، بلکه مشخص شد ماهانه مسئولان بهزیستی با ۵٠تا‌۶٠ کودک سرراهی در مشهد مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، صبح روز جمعه در حالی که هوای مشهد به چندین درجه زیر صفر رسیده‌بود و برف شدیدی بر سر شهر می‌ریخت، صدای ضعیف نوزادی در حوالی ساختمان‌های در حال احداث شهرک رویایی پدیده شاندیز نگهبانان این مجموعه را متعجب کرد و هنگامی که برای پیگیری موضوع به دنبال صدا رفتند، متوجه شدند که نوزادی درون یک سبد پلاستیکی میوه در آنجا رها شده‌‌است.

با کشف این نوزاد، تلفن‌های پلیس به صدا درآمد و ماموران شهرستان بینالود خود را به محل رساندند و پس از مشاهده این موضوع، بلافاصله با گرفتن این نوزاد رها‌شده زیر برف، با انجام اقدامات قانونی و دریافت مجوز قضایی، این نوزاد را به شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر منتقل کردند، اما مشکلاتی بر سر پذیرش این نوزاد به وجود آمد که رسانه‌ها آن را منتشر کردند.

عوامل انتظامی توجیه نبودند

کارشناس مسئول دفتر کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی در‌‌خصوص این موضوع به شهرآرا گفت: “آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، تمام واقعیت نبود، چرا‌که ساعت١۵:٢۵ بعدازظهر جمعه در شرایطی که هوا به‌شدت سرد بود، ماموران انتظامی شهرستان بینالود با مجوز قضایی، این نوزاد یک‌روزه را به شیرخوارگاه آوردند. طبق فیلم‌های ضبط‌شده، همکاران ما با توجه به وضعیت نوزاد که توی سبد پلاستیکی و زیر برف مانده و زیرش را هم خیس کرده‌بود، بلافاصله نوزاد را از ماموران می‌گیرند و با انتقال به قسمت مخصوص نوزادان، بلافاصله اقدامات ریکاوری انجام می‌شود و پوشک نوزاد تعویض گردیده و او در فضای گرم بستری می‌شود”.

دکتر زیبا مجرب با اشاره به مشکلات قانونی‌ای که گاهی برای برخی نوزادان پیدا‌شده در سطح شهر ایجاد می‌شود، بیان کرد: “ماموران انتظامی تا این لحظه منتظر بودند کادر شیرخوارگاه اقدامات قانونی را انجام دهند، اما از آنجا که سن این نوزاد یک‌ساله در نامه درج شده‌بود، از ماموران می‌خواهند که این نامه را عوض کنند، چرا‌که می‌تواند مشکلات حقوقی برای بهزیستی ایجاد کند”.

وی با اشاره به اینکه ماموران انتظامی مشهد در این‌گونه موارد توجیه هستند و هیچ مشکلی برای ما ایجاد نمی‌شود، بیان کرد: “اما ماموران انتظامی شهرستان بینالود با اعتراض، از مسئولان شیرخوارگاه می‌خواهند که نوزاد را تحویل بگیرند و آن‌ها را مرخص کنند و پس از شنیدن پاسخ منفی، در تماس با معاون دادستان مشهد ابراز می‌دارند که این کودک را اینجا نمی‌پذیرند که در نهایت، با دستور شفاهی معاون دادستان، این ماجرا به پایان می‌رسد. مجرب افزود: در بسیاری از رسانه‌ها اعلام شده‌بود که شیرخوارگاه حاضر به پذیرش این نوزاد نیست. این در حالی است که با توجه به وخامت حال نوزاد، ابتدا این پسربچه پذیرش شد و اقدامات بهداشتی روی آن انجام شد و پس از اطمینان از سلامت این نوزاد، روال قانونی آن طی شد”.

روزانه ٢ تا ٣ کودک رها می‌شوند

کارشناس مسئول دفتر کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی در ادامه، با اشاره به اینکه در مشهد روزی ٢تا٣کودک و نوزاد رها می‌شوند، بیان کرد: این وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی است که به وضعیت این کودکان رسیدگی کند و هیچ‌گاه از زیر بار این وظیفه شانه خالی نکرده‌است. وی ادامه داد: “اما از آنجا که شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر ویژه نوزادان یک‌روزه تا شش‌ساله سالم است، این نوزاد که بعدا اسمش جابر گذاشته‌شد، به علت معلولیت و ضایعه نخاعی که داشت، به مرکز توان‌بخشی منتقل شد”.

مجرب با تشکر از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بابت همکاری‌هایی که با سازمان بهزیستی استان دارند، ادامه داد: “ماهانه بین ۵٠تا۶٠ کودک و نوزاد رهاشده در مشهد تحویل بهزیستی می‌شوند که تنها در شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر، ماه گذشته ۴٢فرزند وارد شد”.

خبرگزاری هرانا :