Wednesday, October 12, 2016

جانشین خامنه ای داماد علم الهدی است




به گزارش آستان نیوز، پایگاه خبری آستان قدس رضوی، آقای رئیسی سه روز در هفته در مدرسه علمیه نواب درس خارج فقه که عالی‌ترین سطح دروس حوزوی را ارائه می‌کند.

در این گزارش آمده که آقای رئیسی در حوزه‌های علمیه تهران متون فقهی سطح عالی، قواعد فقه قضاء و فقه اقتصاد تدریس می‌کرده است.

در زندگینامه آقای رئیس آمده که او حدود چهارده سال شاگرد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در سطوح عالی بوده است.

حسن یوسفی اشکوری، پژوهشگر دینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که انتشار مقالات و کتاب‌ و همچنین داشتن شاگرد در سطوح مختلف از پیش‌نیازهای تدریس درس خارج است که به گفته او در زندگینامه آقای رئیسی چیزی در این باره دیده نمی‌شود.

آقای اشکوری "آغاز ناگهانی" تدریس خارج را زمینه‌ای برای مطرح کردن نام او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جایگزینی رهبر ایران می‎داند، با این حال، او رهبری آقای رئیسی را در آینده بعید می‌داند.

ابراهیم رئیس السادات، معروف به رئیسی، متولد ۱۳۳۹، کمتر از ۲۰ سال داشت که مسئولیت‌های قضایی بر عهده گرفت.

پس از عهده‎داری چند مسئولیت قضایی در شهرهای مختلف در سال ۱۳۶۴ به تهران آمد و جانشین دادستان تهران شد. او در جریان اعدام‌ زندانیان مخالف جمهوری اسلامی در تابستان ۱۳۶۷ در همین سمت بود.

نام آقای رئیسی در بعضی مکاتبات و گزارش‌های مربوط به این اعدام ها در کنار هیئت سه نفره حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی و مصطفی پورمحمدی آمده که از سوی آیت الله خمینی مسئول بررسی وضعیت زندانیان سیاسی و اعدام آن دسته از زندانیان شده بود که هنوز "سر موضع" بودند.

در آن سال‌ها آیت الله خمینی "چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضایی" به او و حسین‌علی نیری، قاضی شرع سپرد.

پس از آغاز رهبری آیت‌‌الله خامنه‌ای و آغاز ریاست محمد یزدی بر قوه قضاییه در سال ۱۳۶۸ ابراهیم رئیسی از معاونت دادستانی تهران به دادستانی تهران ارتقا یافت و پنج سال این سمت را در اختیار داشت و سپس به مدت ده سال رئیس بازرسی کل کشور شد.

او از سال ۱۳۸۳ به مدت ۱۰ سال معاون اول رئیس قوه قضاییه بود که عملا نفر دوم دستگاه قضایی ایران محسوب می‌شود. در سال 1393 به حکم رئیس قوه قضاییه جای خود را با غلامحسین محسنی اژه‌ای تعویض کرد و دادستان کل کشور شد.

در جریان وقایع انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشت که آماده است مستندات آزار جنسی و تجاوز به برخی از بازداشتی های وقایع بعد از انتخابات ایران را در اختیار او بگذارد.

ابراهیم رئیسی از سوی آقای لاریجانی مامور شد که در راس هیئتی به ادعای آقای کروبی رسیدگی کند، اما پس از چندی این هیئت اعلام کرد که گفته‌های آقای کروبی "ساختگی" است و این هیئت به این نتیجه رسیده است که "مستندات و مدارکی برای تایید ادعای آزار جنسی وجود نداشته و ادعاهای مطرح شده عاری از حقیقت" است.

آقای رئیسی در بهار ۱۳۹۵ پس از درگذشت عباس واعظ طبسی، جایگزین او در آستان قدس رضوی شد.
ابراهیم رئیسی در یک نگاه

متولد ۱۳۳۹ روستای نوغاب، مشهد

آغاز تحصیلات حوزوی در ۱۵ سالگی

دادستان همزمان کرج و همدان در ۲۱ سالگی

معاون دادستان تهران از سال ۶۸-۱۳۶۴

دادستان تهران ۷۳-۱۳۶۸

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ۸۳-۱۳۷۳

معاون اول قوه قضاییه ۹۳-۱۳۸۳

دادستان کل کشور از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵

دادستان ویژه روحانیت ۱۳۹۱ تاکنون

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت تهران از سال ۱۳۷۶ تاکنون

عضو مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم و پنجم از خراسان جنوبی

نخستین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور

تولیت آستان قدس رضوی از سال ۱۳۹۵

تحصیلات

سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم

فوق لیسانس حقوق بین الملل خصوصی

دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری

او داماد احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد است.

منبع بی بی سی فارسی