Thursday, August 11, 2016

احمد منتظری: اگر راست می گویید فایل واقعی را منتشر کنید



فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری با هیات مرگ درباره اعدام‌های سال 67 در حالی که در شبکه‌های مختلف اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شده، از کانال تلگرام و سایت آیت‌الله منتظری برداشته شده است. احمد منتظری روز گذشته در کانال تلگرامی آیت‌الله منتظری توضیح داد وزارت اطلاعات قم در تماسی خواستار برداشته شدن این فایل صوتی شده است. فایل صوتی منتشر شده مربوط به جلسه‌ای است که در آن آیت الله منتظری، قائم مقام آیت‌الله خمینی، در جلسه‌ای با حسینعلی نیری به عنوان حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت، مصطفی پورمحمدی نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین و ابراهیم رئیسی معاون وقت دادستان کشور که بعدها به هیات مرگ معروف شدند، درباره اعدام‌های تابستان سال 67 صحبت می‌کند. او به صراحت در این جلسه اعدام‌ها را زیر سوال می‌برد و می‌گوید: «این اعدام‌ها بزرگترین جنایتی است که در جمهوری اسلامی از اول انقلاب رخ داده و تاریخ شما را جزو جنایتکاران می‌نویسد.» با احمد منتظری؛ فرزند آیت‌الله منتظری درباره انتشار این فایل صوتی صحبت کردم.
چطور شد که فایل صوتی را از روی سایت و کانال تلگرام برداشتید؟
از اداره اطلاعات قم تماس گرفتند و گفتند نظر وزارت اطلاعات این است که فایل برداشته شود، گفتم تاثیری ندارد  و منطقی‌ نیست، همه جای دنیا پخش شده است. گفتند به هرحال وزارت اطلاعات تاکید دارد که این کار انجام شود. گفتار دوستانه‌ای بود و من هم خواستم از قانون تخلف نکنیم، آن را برداشتیم. بالاخره وزارت اطلاعات مسئول امنیت است و تشخیص دادند برداشته شود من هم قبول کردم. در واقع تهدید نبود، توصیه بود که نظر این است.

در کانال تلگرامی شما مصاحبه‌های آیت الله منتظری درباره اعدام ‌های 67، نظر و نامه‌هایشان بارها گذاشته شده، وزارت اطلاعات درمورد آن‌ها به شما توصیه ای نکرده و همچنان روی سایت هستند فکر می‌کنید این فایل چه چیزی فراتر از مصاحبه‌های تصویری آقای منتظری داشته؟ آیت‌الله منتظری خیلی از این اعدام‌ها برآشفته شده و یک جوری خواسته جلوی آن را بگیرد و اصلا در یک جاهایی از فایل  انگار التماس می‌کند و می‌گوید لااقل در محرم نکنید، لااقل خانم‌ها را اعدام نکنید، خیلی به حالت التماس افتاده و همچنین کلمات تندی به کار می‌برد، این‌ها به این کلمات تند حساس‌اند. مثلا در جایی می‌گویند این کار را ادامه ندهید وگرنه در آینده خواهند گفت رهبر انقلاب خونریز هستند. خب این جملات و کلمات در مصاحبه‌ها و ... نبوده، احتمالا به این قسمت ‌ها و جملات این چنینی حساس هستند که چنین تقاضایی را مطرح کرده‌اند.

واکنش‌های مختلفی به انتشار این فایل نشان داده شده، مثلا آقای محمد علی انصاری، قائم مقام دفتر نشر آیت الله خمینی گفتند این نوار تحریف شده، این عکس العمل‌ها و واکنش‌ها را دنبال می‌کنید؟
بله، واقعا عکس‌العمل‌ها غیر منطقی است. مثلا آقای انصاری گفتند این فایل تحریف شده، خب اگر تحریف شده پیداست که ایشان اصل‌اش را دارند که این را تحریف شده می‌دانند. خواهش می‌کنم اصل را منتشر کنند تا مردم بدانند ما کجای آن را تحریف کرده‌ایم. اگر واقعا راست می‌گوید، بیاید و اصل آن را منتشر کند تا مردم ببینند، ما هم استقبال می‌کنیم.
 از سوی دیگر سخنان علی خمینی پسر احمد خمینی چند وقت پیش از اعدام‌های سال 67 دفاع کرده بود، پس از انتشار فایل توسط شما دوباره در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده ... هر کسی در ابراز عقیده‌اش آزاد است اما واقعا قابل دفاع نیست. دستگاه قضایی خود نظام جمهوری اسلامی افرادی را محاکمه کرده و هر کدام را به چند سال زندان محکوم کرده، این‌ها در بند بوده‌اند، زندان بوده‌اند، اسیر بوده‌اند و جرم جدیدی مرتکب نشده بودند، اعدام این‌ها اصلا قابل دفاع نیست. صرف اینکه بگوییم چون به دستور امام خمینی بوده، پس کار درستی بوده، گوینده چنین حرفی زیر سوال می‌رود. امام خمینی معصوم نبوده، یک فرد جایزالخطا بوده است. درست است که رهبر انقلاب یک آدم بزرگی بوده اما انسان جایزالخطاست و با استدلالی که آیت الله منتظری می‌کند، کار خطایی بوده است. حالا اگر انسان از یک شخص جایزالخطا دفاع مطلق بکند و بگوید هرکاری کرد درست است، مسلما خودش زیر سوال می‌رود.

چطور شد که تصمیم گرفتید سند را بعد از این همه سال منتشر کنید؟
 الان سالگرد این اعدام‌هاست و بیست و هشت سال گذشته، معمولا اسنادی که محرمانه هستند بعد از حدود سی سال دیگر از حالت محرمانه در می آید و پخش می‌شود. در همه دنیا چنین رسمی هست که برای درس گرفتن و عبرت گرفتن آیندگان این اسناد منتشر شود. دلیل دیگرش هم این است که ما خیلی مورد تهاجم هستیم. تهمت‌ها و دروغ‌هایی که نسبت به آیت‌الله منتظری گفته می‌شود واقعا زیاد است. طرف مقابل خیلی دستش باز است. از صداو سیما و روزنامه‌ها تا تریبون‌های نمازجمعه را در اختیار دارند، هر چه دلشان بخواهد، می‌گویند و چهره بدی از ایشان ساخته‌اند. انگار ایشان چون از اعدام مجاهدین خلق ابراز ناراحتی کرده، لزوما باید به آن‌ها وابستگی داشته باشد و این را جا انداخته‌اند که ایشان فرد ساده اندیشی بوده و چون تحت تاثیر مجاهدین خلق بوده آمده چنین حرفی را زده است. ما برای دفاع از چهره ایشان که الان مظلوم است و نیست که از خودش دفاع کند، این فایل صوتی را منتشر کردیم که در آن در واقع خودش از خودش دفاع کرده است. از لحن و کلام و جملات ایشان کاملا مشهود است که حرف‌های ایشان برای خیر خواهی زده شده است. ما برای این که سم پاشی‌ها و خرابکاری‌های طرف مقابل را که به ایشان تهمت زده و دروغ گفته، جبران کنیم این فایل صوتی را منتشر کردیم.

تصور می‌کردید انتشار این فایل این همه مورد استقبال قرار بگیرد و اینقدر باب بحث و گفت وگو را درباره تابستان 67 باز کند؟
 واقعا فکر نمی‌کردم مردم تا این حد نسبت به وقایع تاریخی حساس باشند. فکر می‌کنم بیشتر حالت روحی و روانی آیت‌الله منتظری و لحن و کلامشان در فایل صوتی است که تاثیرگذار است. این داستان تاریخی برای خود من خیلی عجیب است که آیت‌الله منتظری اظهار می‌کند که اگر ده دقیقه به من وقت ملاقات می‌دادند که با امام خمینی صحبت کنم، نظر ایشان را عوض می‌کردم. خیلی برای من باعث تاسف است که یک قائم مقام رهبری نتوانسته با رهبر ده دقیقه صحبت کند.

آیت الله منتظری در مصاحبه و نوشته‌هایشان درباره اعدام‌های 67 هیچوقت از واژه منافقین استفاده نکرده بود و می‌گفتند مجاهدین خلق اما در این فایل صوتی چندبار از کلمه منافقین استفاده می‌کنند...
ایشان کلامی را از حضرت علی نقل می‌کردند که یک‌نفر تعبیر منافقین درباره خوارج به کار برد، ایشان عکس العمل نشان داد و گفت کسی را متهم به شرک و نفاق نکنید، «هم اخواننا بغوا علینا» یعنی آنها برادران دینی ما هستند که علیه ما قیام کرده‌اند. یعنی آن وقتی که قیام مسلحانه انجام داده بودند، حضرت علی اجازه نمی‌دهد نسبت نفاق بدهند. نفاق یعنی کسی که واقعا مسلمان نیست و خودش را مسلمان جلوه می‌دهد. فکر می‌کنم ایشان در حالت عصبانیت دارد به زبان شنونده‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید همین‌هایی را که شما می‌گوید منافق... در واقع به زبان خود هیات تصمیم‌گیرنده اعدام‌ها صحبت کرده‌اند.

 فکر می‌کنید انتشار این فایل تاثیری هم روی افرادی که در این جلسه حضور داشته اند، بگذارد؟
 امیدوارم افرادی که در آن جلسه حضور داشته‌اند، بیایند و واقعا از کارشان اگر قابل دفاع است، دفاع کنند و اگر کار اشتباهی کرده‌اند و احساس می‌کنند اشتباه کرده‌اند و ای کاش این را نمی‌کردند، همین را مطرح کنند. الان بیست و هشت سال گذشته و بیایند برای نسلی که دارد این را می‌بیند و نسل آینده منصفانه نظر بدهند، این را که چون این کار را قبلا انجام داده‌اند و باید روی حرفشان و کارشان اصرار داشته باشند، کنار بگذارند و خودشان را در واقع نقد کنند. آیت‌الله منتظری که استاد همه این‌ها بوده، انتقاد از خود نوشت و چهارده مورد را گفت که اگر این کار را نمی‌کردیم، بهتر بود. از آیت‌الله منتظری چیزی کم نشد، کاش چهار نفری که در آن جلسه بودند، همان جلسه را نقد کنند و بگویند ای کاش این کار را می‌کردیم و اگر کارشان قابل دفاع است، دلایل شان را بیاورند و به دلایل غیر منطقی متوسل نشوند.

حتما قبل از انتشار فایل به واکنش نهادهای امنیتی هم فکر کرده بودید؟ تا حدودی قابل پیش بینی بود البته واقعا من این مطلب را جایی تا حالا نگفتم اما الان می‌گویم که بلکه به گوش آقایان هم برسد. به نظر من کلا نظام، وزارت اطلاعات، حاکمیت تکلیف خودش را باید روشن کند که بالاخره می‌خواهد دشمنانه برخورد کند یا دوستانه برخورد کند. الان مثلا در منزل ما اتاقی که برای مراجعین مقلدان آیت‌الله منتظری بود که بیایند و مسائل شرعی‌شان را بپرسند، نزدیک پنج سال است که پلمپ شده، یعنی ما اینقدر تحت فشاریم. چند سال است که من بدون جهت ممنوع‌الخروج شده‌ام. قصد یک سفر عادی داشته‌ام، در فرودگاه و در آخرین لحظه  اعلام کردند ممنوع‌الخروج ام. هر چه پیگیری می‌کنم اصلا جواب نمی‌دهند که چرا ممنوع الخروج هستم. فقط دادگاه ویژه روحانیت می‌گوید اطلاعات گفته است. یعنی گاهی بی جهت ما را تحت فشار قرار می‌دهند و در مورد فایل صوتی بدون تهدید و دوستانه می‌گویند این را بردارید. امیدوارم تکلیف ما را روشن کنند، یا دشمن باشند یا دوست. وقتی من را دادگاه ویژه احضار کرده بودند، گفتم فرق آیت‌الله منتظری با مقامات فعلی این است که سال 68 وقتی ایشان دید که او را نمی‌خواهند، گفت: تمام مملکت مال خودتان اما شما یک اتاق در منزل شخصی خود ایشان را نمی‌گذارید استفاده کنند، این چه عدالت و انصافی است