Sunday, June 12, 2016

آیت الله علوی بروجردی بعد از دفاع حقوق بهائیان و افتخار به منشور کوروش، وادار به ارائه توضیح شد




آیت الله علوی بروجردی بعد از دفاع حقوق بهائیان و افتخار به منشور کوروش، وادار به ارائه توضیح شد
 آیت الله محمدجواد علوی بروجردی، از روحانیان بلندپایه قم و نوه آیت الله بروجردی، پس از آنکه اعلام کرد بهائیان "براساس مبانی خودِ اسلام هم شهروند هستند و حقوقی دارند و ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم"، مجبور شد با انتشار اطلاعیه ای درباره تاکیدش بر حق شهروندی بهائیان توضیحاتی ارائه کند.

آیت الله علوی بروجردی دور روز پیش در دیدار شیخ خالد مطر التمیمی، مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف، گفته بود: "ما امروز در حوزه‌ها نیاز داریم که فقه حقوق انسان را تدوین و تدریس کنیم. حتی این مشکل را در خود ایران هم داریم. بهایی‌ها مسئله ما هستند. با بهایی‌ها چه کنیم؟ بر اساس مبانی خود اسلام هم اینها شهروند هستند و حقوقی دارند. ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم. آنها حق زندگی دارند و حقوق انسان در فقه، موضوع مستقلی است."

این روحانی بلندپایه با تاکید بر اینکه "باید در حوزه‌ها بحثی راجع به حقوق انسان به طور جدی راه بیندازیم. این نیاز به تألیف و مکتوباتی دارد که آقایانی که در این راه تلاش کردند حتماً باید همت کنند"، گفته بود: "متأسفانه ما نتوانستیم آنچه را امروز به عنوان حقوق بشر مطرح است به دنیا بشناسانیم."

آیت الله علوی بروجردی به نقل از کلام امام علی، امام اول شیعان در عهدنامه مالک اشتر، تاکید کرده بود که "اگر کسی برادر دینی تو نباشد و به خدا یا هیچ مذهبی معتقد نباشد باز هم شهروند است و حقوقی دارد"، و گفته بود" این را امام علی 1400سال پیش گفته است؛ یعنی هنگامی که در اروپا اصلاً بحثی درباره حقوق بشر مطرح نبوده است.ما این حقایق را در کلام ائمه داریم" و البته "ما امروز به منشور کوروش هم افتخار می‌کنیم و البته این منشور افتخارآمیز هم هست و در عصر خودش خوب است."



یک روز بعد انتشار سخنان و تاکید این روحانی بلندپایه درباره "حقوق شهروندی بهائیان" در سایت رسمی حوزه علمیه قم، دفتر آیت الله علوی بروجردی با انتشار اطلاعیه ای ضمن اشاره به اینکه "به دنبال پاره ­اي سؤالات از اين دفتر پيرامون بیانات آيت الله علوي بروجردي در دیدار با الشيخ خالد مطر التميمي مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف اشرف و انعكاس آن در خبرگزاري­ها و سايت­هاي خبري" لازم دیده تا اعلام کند که "بهائيت همانند وهابيت و قادياني از مذاهب ساخته و پرداخته قدرت­هاي استعماري در ميان جوامع مسلمان" می داند."

در این اطلاعیه البته تاکید شده است كه "مطالب مطرح شده در دیدار با شیخ خالد مطر التمیمی مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف در مقام تبيين كلام امام علی خطاب به مالك اشتر نخعي بوده است که شرح حقوق انسانها فارغ از هر عقيده است" اما "شامل موارد ترتب عناويني چون اضلال، افساد و ارتداد" نیست.

دفتر آیت الله علوی بروجردی همچنین در اطلاعیه خود اعلام کرده که "حق شهروندي از نظر حقوقي همان حق تابعيت است كه براي همه متولدين در هر كشور در قوانين اساسي در نظر گرفته شده، و در قانون اساسي ما نيز به رسميت شناخته شده است. و مراد از آن حمايت از ارباب جرم و مصونيت از حدود شرعي و قانوني نيست. وتجليل از منشور كوروش تجليل از مردمي است كه با چنين تفكر و تمدن و ميراثي اسلام را در آن روزگار جهل و ظلمت با شيفتگي پذيرفتند و در اندك زماني خود ميراث­دار اسلام در همه فنون و علوم شدند و در نهايت خيمه در آب و گل مزرعه اهل بيت معصومين زدند و عاشقانه بر تحفظ بر ميراث غني و بي­نظير آنان پاي فشردند، و در اين راه مظلومانه خون­ها دادند و هزينه­ ها پرداختند و هنوز مي پردازند."

منبع ایران وایر