Wednesday, June 29, 2016

درآمد برخی مداحان: ساعتي ۲۰ – ۳۰ میلیون؟




درآمد برخی مداحان: ساعتي ۲۰ – ۳۰ میلیون؟
در حالی که «حقوق ماهیانه» چند ده میلیونی برخی مدیران شرکت های خصولتی سر و صدا کرده، «دریافتی ساعتی» چند ده میلیونی برخی مداحان غیرشفاف باقی مانده است.

به گزارش انصاف نیوز، بخشی از مداحان در قبال مداحی اهل بیت پول نمی گیرند، بخشی هم می گیرند در قالب «صله» که معمولا از طریق یک مدیر برنامه دریافت می شود. «مداحان پاکتی» واژه ای است که در مورد بخشی از مداحان به کار برده می شود و مبالغ دریافتی آنها در سالهای اخیر نجومی شده و به ساعتی یا حتی نیم ساعتی چند ده میلیون تومان رسیده است.

البته از آنجایی که این پرداخت ها رسمی و علنی نیست، تاکنون آمار دقیقی از آن وجود ندارد و معمولا در برخی مصاحبه هایی که گاهی رسانه ها با آنها کرده اند، به صورتی کلی دریافت ها تکذیب می شود. هر چند در سالهای اخیر در برخی گزارش ها به بعضی از موارد دریافت های نجومی به صورتی اشاره شده است.

این روزها دریافت های بعضی از مدیران بانکی مثلا ۳۰ – ۴۰ میلیون تومانی برای حدود ۲۰۰ ساعت در ماه سر و صدایی به پا کرده است. این حقوق ها با تقسیم دریافتی بر ساعت کار، به تقریبا زیر ۲۰۰ هزار تومان در ماه می رسد. حقوق ساعتی حدود ۲۰۰ هزار تومانی برخی مدیران بانکی در حالی است که دریافتی مثلا ۲۰ – ۳۰ میلیون تومانی یک مداح برای یک ساعت یا حتی برای نیم ساعت، غیرشفاف و غیرعلنی در حال دریافت است و افکار عمومی از آن بی خبر است.

پرسش های انصاف نیوز:
چرا دریافت های چند میلیونی یا چند ده میلیونی بخشی از مداحان برای نیم ساعت در جایی ثبت نمی شود؟

آیا کسی که چند ده میلیون برای نیم ساعت یا یک ساعت می گیرد، برای اهل بیت مداحی کرده یا برای پول؟!

چرا برخی مساجد و هیات ها برای مداحی از این مداحان پاکتی چندین میلیون یا چند ده میلیونی استفاده می کنند؟

چرا مداحان چند ده میلیونی برای نیم ساعت مداحی، حاضر نیستند به صورت علنی میزان دریافتی خود را اعلام کنند؟

آیا نباید برای دریافت مالیات از مداحان نجومی، وضعیت دریافتی ساعتی چند میلیون یا چند ده میلیونی را مشخص کرد؟

مداحی، ۱۰ شب، ۲۰۰ میلیون تومان؟! گزارشی که ۱۶ آبان ۱۳۹۳ در انصاف نیوز با تیتر «مداحی، ۱۰ شب، ۲۰۰ میلیون تومان؟!» منتشر شده به صورت کامل در پی بازنشر می شود؛ با این توضیح که قیمت ها مربوط به امسال نیست و به نظر می رسد رقم های جدید نسبت به آن سال بالاتر رفته باشد:

مداحی برای یک دهه در شهر کوچک «چغادک» از توابع استان بوشهر، ۲۰۰ میلیون تومان پول دریافت می کند؛ البته از این دست مداح ها زیاد نیستند اما تعداد میلیونی ها زیاد شده است. رقم هایی که برخی مداح ها به عنوان «صله» دریافت می کنند معمولا رسانه ای و اعلام نمی شود اما در سالهای اخیر برخی از ارقام در رسانه ها نیز مطرح شده که معمولا در صورتی که نام فرد منتشر شود، تکذیب می شود؛ از جمله پارسال [۱۳۹۲] که برای دهه ی محرم خبر دریافت ۱۸۰ میلیونی منتشر شده بود.

خبر مداح ۲۰۰ میلیونی برای ۱۰ شب محرم امسال [۱۳۹۳] را چند روز پیش مدیرکل اوقاف و امور خیریه بوشهر در انتقاد از دعوت یک مداح مشهور به چغادک مطرح کرده بود؛ که رسانه های محلی بوشهر، حدس زده بودند که س.م.م باشد. این مقام مسوول در واکنش به اظهارات خبرنگاران که بعضا نام این مداح را به میان آورند، با بیان اینکه تمایلی به ذکر نامش ندارم، گفت: رقم هایی که از سوی مداحانی از این دست مطرح می شود غیرمتعارف است.

کاشان، شبی ۴ – ۵ میلیون تومان
روح اله باقری، کارشناس تشکلهای دینی در نقدی که در سایت رسمی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده، به دستمزدهای ۴ – ۵ میلیون تومانی برخی مداحان برای هر شب از ایام دهه ی محرم در شهر کاشان خبر می دهد؛ و از چشم هم چشمی ها و بالا بردن پرداخت ها می گوید