Wednesday, June 1, 2016

ملکه زیبایی پیشین ترکیه به اتهام توهین به اردوغان به 14 ماه حبس تعلیقی محکوم شد



ملکه زیبایی پیشین ترکیه به اتهام توهین به اردوغان به 14 ماه حبس تعلیقی محکوم شد

 روز سه‌شنبه (۳۱ مه/۱۰ خردادماه) مقامات دادگاه در استانبول مروه بیوک‌ساراچ را به‌دلیل اشتراک‌گذاری شعری در اینستاگرام که دفتر رئیس‌جمهور و دادستانی "توهین‌آمیز" می‌دانند، به حبس تعلیقی محکوم کرد.

این "ملکه زیبایی" پیشین ترکیه که در سال‌های اخیر به‌عنوان طراح، مدل و نویسنده فعالیت دارد، شعری را با عنوان "شعر ارباب" در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر کرد که دراین شعر که بر وزن سرود ملی ترکیه بود، گروهی از نزدیکان اردوغان و از جمله پسر وی، به فسادمالی متهم می‌شوند.

این شعر درصفحه‌ی بیوک‌ساراچ بیش از ۹۶۰ هزاربار در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد.

وکیل اردوغان در دادگاه مدعی شد که شعر بیوک‌ساراچ صرفا "یک نوشته ساده در شبکه‌های اجتماعی" نبود و وی را متهم کرد که به اردوغان "حمله شخصی" کرده و پست اینستاگرام او صرفا یک "انتقاد" نیست.

وکیل بیوک‌ساراچ بعد از اقامه‌ی حکم دادگاه گفت که درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و اگر دادگاه عالی نیز همین رویه را در پی بگیرد، پرونده‌ی موکل‌اش را به دادگاه حقوق بشر اروپا خواهد برد و درخواست دادرسی خواهد کرد.

وکیل بیوک‌ساراچ همچنین در دادگاه تاکید کرد که موکل او این شعر را نسروده است و صرفا این شعر را با کاربران صفحه‌ی خود به اشتراک گذاشته است. او از دادگاه انتقاد کرد که فردی را صرفا به دلیل "به اشتراک گذاشتن" یک متن، به چنین حکم سنگینی محکوم کرده است.

مروه بیوک‌ساراچ یکی از ده‌ها تن روزنامه‌نگاران، نویسنده‌ها، چهره‌های مشهور، کاربران شبکه‌های اجتماعی و ورزشکارانی است که در ماه‌های اخیر در ترکیه به اتهام "توهین" یا "اتهام‌زنی" به رجب طیب اردوغان دادگاهی و محکوم می‌شوند.

رئیس‌جمهور ترکیه تا آن‌جا پیش رفته است که حتا از دانش‌آموزی ۱۶ ساله که در یکی از سخنرانی‌های اردوغان او را به فساد مالی متهم کرد، شکایت رسمی کرد.

از ماه اوت ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۶ دستگاه قضایی در ترکیه ۱ هزار و ۸۴۵ نفر را به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان بازخواست، بازجویی و دادگاهی کرده است.

منبع دویچه وله فارسی