Monday, May 16, 2016

زرنگی یک ایرانی برای گرفتن تابعیت سوئدی به از دست دادن اقامت منجر شد



یک ایرانی ساکن سوئد که دارای اقامت دائم در این کشور است پس از گذشت پنج سال از اقامت دائمش درخواست تابعیت خود را تسلیم اداره مهاجرت سويدن نمود تا سیتی زن سويدن شود و از مزایای متعدد آن از جمله تردد بدون نیاز به روادید (ویزا) به اكثر کشورهای جهان برخوردار گردد.

یکی از شرایط در آمدن به تابعیت سويدن، زندگی قانونی و متداوم بمدت حداقل ۵ سال در این کشور است.

اما از آنجایی که این ایرانی مقیم سويدن عملا در سويدن زندگی نمی کرد و بیشتر دوره های زمانی در ۵ ساله اخیر را ساکن ایران بود با فکر بکری که به سرش زد تلاش نمود تا با گمراه کردن اداره مهاجرت موفق به کسب تابعیت سويدني شود.

این فرد با اعلام اینکه پاسپورت ایرانی اش مفقود شده است تلاش کرد تا مهرهای ورود و خروج مندرج در پاسپورت را از دید اداره مهاجرت پنهان نگاه دارد و متعاقب همین تصمیم در فرم های تقاضا نیز درج نمود که تمام مدت ساکن سويدن بوده است. گزارش پلیس مبنی بر اینکه گذرنامه وی مفوقد شده نیز ضمیمه تقاضای وی بود.

اما اداره مهاجرت سويدن به صحت اطلاعات ارائه شده از سوی این فرد شک نمود و خود راسا از طریق اطلاعات موجود در مبادی مرزی کشور به بررسی موضوع پرداخت.

نتیجه بررسی اداره مهاجرت نشان داد که متقاضی در طی ۵ سال گذشته تنها جمعا بمدت سه ماه و نیم ساکن سويدن بوده است و طببعتا عملا در سويدن زندگی نمی کند. به این ترتیب درخواست تابعیت سويدني وی در سپتامبر سال ۲۰۱۵ رد شد.

‫شوک‬ بعدی، ‫لغو‬ اقامت
اما کارمند مربوطه در بخش تابعیت اداره مهاجرت به رد تقاضای تابعیت سويدني این ایرانی بسنده نکرد. وی این اطلاعات را به بخش صدور مجوز اداره مهاجرت نیز منتقل نمود و در آنجا پرونده ای در این رابطه تشکیل شد.

در ماه مارچ سال ۲۰۱۶، شش ماه پس از رد تقاضای تابعیت، نامه ای از سوی اداره مهاجرت برای این ایرانی ساکن سويدن ارسال شد که جهت ارائه توضیحات به این اداره مراجعه کند. در ماه اپريل تصمیمی از سوی اداره مهاجرت مبنی بر لغو اقامت دائم وی به وی ابلاغ شد. در این تصمیم آمده بود که وی ساکن سويدن نبوده و از اقامت خود بعنوان ویزا جهت سهولت سفر استفاده می کرده است.

بر اساس قوانین مهاجرتی سويدن فرد دارای اقامت می بایست ساکن سويدن باشد تا بتواند اقامت دائم خود را حفظ کند.

و به این ترتیب «زرنگی» جهت دریافت تابعیت سويدني منجر به بر باد رفتن اقامت دائم این ایرانی ساکن سويدن شد.

این پرونده هم اکنون جهت بررسی مجدد به دادگاه مهاجرت ارائه شده است.

منبع: استكهولميان