Monday, May 30, 2016

اعتراض زنان برنده صلح نوبل به حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی



اعتراض زنان برنده صلح نوبل به حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی
  محکومیت ۱۶ ساله نرگس محمدی اعتراض​هایی را در داخل و خارج از ایران در پی ‌داشت. زنان برنده صلح نوبل با صدور اطلاعیه‌ای خواهان آزادی فوری نرگس محمدی شدند. نسرین ستوده و جعفر پناهی هم حکم طولانی نرگس محمدی را محکوم کردند.

زنان برنده جایزه صلح نوبل روز یکشنبه ۹ خرداد (۲۹ مه) با صدور اطلاعیه​ای از دولت ایران خواستند تا به تعقیب قضایی مدافعان حقوق بشر پایان دهد. در قسمتی از این اطلاعیه که در وب سایت مؤسسه زنان نوبل منتشر شده، آمده است: «نوبلیست‌های مؤسسه زنان نوبل از دولت ایران می‌خواهیم که نرگس محمدی، روزنامه​نگار و فعال حقوق بشر که در ۱۷ مه ۲۰۱۶ به علت مبارزه علیه اعدام به ۱۰ سال حبس دیگر محکوم شده است را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.»

نرگس محمدی، نائب رئیس و سخنگوی "کانون مدافعان حقوق بشر" است که توسط شیرین عبادی یکی از برندگان صلح نوبل تأسیس شده است. خانم محمدی از بیماری سیستم عصبی که منجر به فلج عضلانی می‌شود رنج می‌برد. پزشکان معالج گفته‌اند که زندان وضعیت او را بدتر می‌کند و جان او را به خطر می‌اندازد. به گفته تقی رحمانی ، همسر نرگس محمدی او همچنین از دیدن خانواده و بچه‌هایش محروم است.

در پایان اطلاعیه زنان برنده جایزه صلح نوبل که در وبسایت "کانون مدافعان حقوق بشر" نیز انتشار یافته، آمده است: «سازمان ملل و عفو بین​الملل نیز خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نرگس محمدی شده‌اند. ما نیز با آنها همراه همصدا می‌شویم و از دولت ایران می‌خواهیم که نرگس محمدی را آزاد کند و به تعقیب قضایی مدافعان حقوق بشر پایان دهد.»

دویچه وله