Tuesday, May 3, 2016

«تجاوز یک معلم به دانش‌آموزی ۹ ساله در استان زنجان»





علیرضا جماعت‌لو، سردبیر روزنامه محلی «مردم نو»، هفته گذشته ماجرای تجاوز ندا، دخترکی ۹ ساله توسط یکی از معلمان مدرسه ۲۲ بهمن، در روستای قره‌محمد را از زبان خانواده دخترک شنید. جماعت‌لو پس از آن با استناد به گفته‌ خانواده ندا و تأیید معتمدین و شورای روستا این خبر را به‌صورت یک گزارش در این روزنامه منتشر کرد.

شرح کامل این ماجرا توسط دایی ندا به سردبیر روزنامه محلی«مردم نو» گفته شد. به گفته دایی ندا گویا ماجرای آزار جنسی دخترک توسط معلمش مدت‌ها ادامه داشته اما او از ترس مدتی سکوت کرده است.

مادر ندا هم می‌گوید که دخترش مدت‌ها بود که تمایلی به رفتن به مدرسه نداشت و هر روز صبح به بهانه‌ای از رفتن به مدرسه طفره می‌رفت، اما مادر او را با کتک روانه مدرسه می‌کرد.

به گفته دایی ندا، دخترک در نهایت در اواسط اسفندماه سال گذشته این مسئله را برای اولین بار با خانواده اش در میان می‌گذارد. مادر اولین کسی است که شرح حال ندا را می‌شوند. سپس دایی ندا نیز از این ماجرا آگاه می‌شود و پس از او پدر نیز در تهران باخبر می‌شود.

دایی دخترک بلافاصله ماجرا را به رئیس پاسگاه منطقه اطلاع می‌دهد و سپس قاضی زرینه‌رود در جریان قرار می‌گیرد و ندا به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود. پس از استعلام پزشکی قانونی ماجرا تأیید و دستور بازداشت «ی.ن» صادر می‌شود. پرونده ابتدا به دادگستری خدابنده و سپس به زنجان ارسال می‌شود.

دایی دخترک در پایان می‌گوید که آن معلم به قید ضمانت آزاد شده و به روستا بازگشته است. او ادامه می‌دهد: «او جلوی خانه ما رژه می‌رود و ما را مسخره می‌کند. دیگر خسته شده‌ایم. ندا انگشت‌نمای اهالی منطقه شده است. نمی‌دانیم چه بکنیم. هر کجا می‌رویم حرف این ماجراست، اما کسی پاسخگو نیست».

جماعت‌لو برای پیگیری این ماجرا به سراغ برخی از مدیران آموزش‌و‌پرورش می‌رود. به گفته او برخی بی‌تفاوت و برخی مسئولانه به‌دنبال شرح ماجرا و پاسخ مناسب برآمدند. در نهایت به او اطلاع داده شد که حراست آموزش‌ و‌ پرورش پیگیری کرده و مشخص شده است که فرد خاطی از کار معلق شده و در بازداشت است. در حالی که ساعاتی بعد از روستای قره‌محمد با جماعت‌لو تماس می‌گیرند و می‌گویند که «ی.ن» در روستا پرسه می‌زند و خانواده را به مبارزه می‌طلبد.

همچنین، با اینکه از سوی حراست آموزش‌ و پروش اعلام شده بود که این معلم از کار معلق شده است، خانواده ندا مدعی هستند که «ی.ن» با گذاشتن کلاه‌گیس در روستای دیگری مجدداً مشغول به‌کار شده است.

تجاوز به کودکان توسط بزرگسالان (پدوفیلی) یکی از معضلات اجتماعی است که نمی‌توان به آمار دقیق آن در ایران پی برد. بخشی از کودکان قربانی، از ترس خانواده و آبرویشان از بازگو کردن شرح حال خود پرهیز می‌کنند؛ سازمانی نیز وجود ندارد که به طور مشخص به این مسائل بپردازد.

ایسنا