Saturday, April 2, 2016

دستان شما در مورد سلامتی‌تان چه می‌گویند ؟



دست‌ها در مورد وضعیت کلی سلامت جسم نکات زیادی را به ما می‌گویند. آیا آن‌ها را می‌شناسید؟ تعریق زیاد دست‌ها و یا لرزش انگشتان دست، برای نمونه، می‌توانند اطلاعات زیادی به شما دهند. 

طول انگشتان دست: احتمال آرتریت 
به گزارش فرادید به نقل از ریدرز دایجست، زنانی که طول انگشت حلقه آن‌ها بیشتر از طول انگشت نشانه‌شان است، باید بدانند که این ویژگی کمی مردانه است! بر اساس پژوهش منتشر شده در ژورنال آرتریت و روماتیسم، احتمال ابتلای این دسته از زن‌ها به آرتروز زانو دو برابر بیشتر از زنان دیگر است. 

سطح پایین استروژن می‌تواند یکی از عوامل محتمل باشد. این ویژگی البته رابطه‌ای هم با توانایی‌های ورزشی و قدرت حملات کلامی در مردان و زنان دارد. انگشت حلقه‌ی بلندتر در مردان با فرزندان بیشتر و توانایی برقراری روابط بهتر با خانم‌ها نسبت داده شده است. 

لرزش در دست‌ها: بیماری پارکینسون 
لرزش در دست‌ها می‌تواند نتیجه مصرف زیادی کافئین یا اثرات جانبی برخی از داروهای خاص نظیر قرص‌های ضد افسردگی باشد. در صورت بروز چنین حالتی بهتر است آن را با پزشک خود در میان بگذارید. فراموش نکنید که لرزش در یک دست می‌تواند اولین علائم بیماری پارکینسون باشد. بیماری پارکینسون در واقع همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است، اما در بین جوانان نیز مشاهده می‌شود. 

رنگ ناخن‌های دست: بیماری‌های کلیوی 
پژوهشگران هندی پس از معاینه 100 بیمار مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی دریافتند که رنگ ناخنِ 36 درصد آن‌ها دو رنگ (پایین ناخن سفید و بالای آن قهوه‌ای) است. بیماری ناخن ممکن است بر اثر تجمع هورمون‌ها و کم خونی مزمن به وجود آید. اگر احیانا چنین شرایطی را بر روی ناخن خود مشاهده کردید، سریعا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر خط عمودی زیر ناخن شما به وجود آمده، حواستان باید که این مسئله می‌تواند علامت ملانوما یا سرطان پوست نهفته باشد.

قدرت به چنگ گرفتن: سلامت قلب 
براساس نتایج یک پژوهش جدید، ضعف در قدرت به چنگ گرفتن دستان فرد می‌تواند نشان از احتمال بالای حمله قلبی و سکته و همچنین احتمال پایین زنده ماندن در پی آن باشد. پیشتر از قدرت به چنگ گرفتن دستان فرد به جای فشار خون برای تعیین قوای جسمی استفاده می‌‎شد. دانشمندان نیز می‌گویند که این قدرت می‌تواند حاکی از وضعیت کلی ماهیچه‌های آن شخص باشد. 

تعریق دست: هیپرهیدروز 
تعریق دست‌ها می‌تواند از جمله علائم یائسگی یا بیماری تیروئید باشد. تعریق دست‌ها علاوه بر آن می‌تواند نشانه هیپرهیدروز (عرق ریزی غیرطبیعی) باشد. در هیپرهیدروز، غدد عرق ریزی فرد به شکل کاذب فعالیت می‌کند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری فقط از یک یا دو ناحیه مانند زیر بغل، کف دست و یا پا عرق می‌کنند. پزشک در چنین شرایطی معمولا قرص به شما تجویز می‌کند. 

اثر انگشت: فشار خون بالا 
محققان بریتانیایی اثر انگشت 139 نفر را بررسی و دریافتند که احتمال ابتلا به فشار خون در افرادی که اثر انگشت بیشتر انگشت‌هایشان حلقه‌ای (مارپیچی) است، بیشتر از افراد دیگر است. 

منبع : فرادید