Thursday, April 21, 2016

عکس زن سیاهپوست روی اسکناس 20 دلاری



وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد تصویر روی اسکناس های بیست دلاری این کشور تغییر خواهد کرد و از این پس و روی اسکناس های جدید به جای تصویر "اندرو جکسون" هفتمین رییس جمهوری این کشور تصویر " هریت تابمن " یکی از فعالان زن جنبش لغو برده داری در آمریکا نقش خواهد بست.
همچنین قرار است در پشت اسکناس های 5 و 10 دلاری نیز تصاویری از برخی فعالان جنبش زنان آمریکا چاپ شود.

هیلاری کلینتون یکی از دو نامزد حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با استقبال از تصمیم وزارت خزانه داری به تصویر کردن چهره هریت تابمن روی اسکناس های بیست دلاری ، در توییتر خود نوشت : "یک زن ، یک رهبر و یک مبارز راه آزادی؛ من گزینه ای بهتر از هریت تابمن را برای نقش بستن روی اسکناس بیست دلاری نمی شناسم."

هریئت تابمن که بود؟
هریئت تایمن در سال ۱۸۲۰ از پدر و مادری که خود برده بودند متولد شد اما بعدها از دست اربابش فرار کرد و به یکی از مبارزان با نظام برده‌داری تبدیل شد. او در فراری دادن بیش از ۷۰ برده از طریق تونل‌های زیرزمینی راه‌آهن نقش داشت. در آن سال‌ها بسیاری از بردگان برای رهایی از دست اربابان‌شان از طریق تونل‌های زیرزمینی به ایالت‌های دیگر آمریکا یا کانادا که قانون منع برده‌داری داشتند فرار می‌کردند.

او در رای‌گیری اینترنتی که اخیرا توسط یک انجمن غیر دولتی زنان (Women on ۲۰s) برگزار شد رتبه اول را کسب کرد.

دیگر زنان فهرست این رای‌گیری النا روزولت، بانوی اول سابق و از فعالان برجسته حقوق زنان و حقوق بشر در آمریکا؛ رزا پارک، از رهبران زن جنبش مدنی سیاه‌پوستان و ویلما منکیلر، از زنان برجسته قبیله آپاچی بودند.