Thursday, March 31, 2016

صدور حکم حبس برای دو ایرانی متهم به آدم‌ربایی خلبان ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در ترکیه




دادگاه جرایم سنگین در شهر وان ترکیه دو ایرانی را به اتهام تلاش برای ربودن یک خلبان ایرانی که اخیرا به ترکیه پناهنده شده بود به شش سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین، منتشر کرد می‌گوید که این دو نفر به نام عبدالسلام تاتاری و محمد محمدیان تلاش کرده‌اند یک خلبان ایرانی مخالف حکوت جمهوری اسلامی را از شهر وان ربوده و به ایران بازگردانند.

در گزارش‌ها آمده است که این خلبان که نام او به صورت اختصاری «ای ار ک» معرفی شده است به ترکیه پناهنده شده است.

این گزارش می‌گوید که محمد محمدیان از اساس تلاش برای ربودن این شهروند پناهنده ایرانی را منکر شده است.

اما عبدالسلام تاتاری در دادگاه گفته است که از طرف یک ایرانی به نام «حاجی» مامور شده تا این فرد را پیدا کند.

به گفته آقای تاتاری، او این فرد را نمی‌شناخته، تنها به وی گفته شده بود که این فرد را در ازای دریافت پول در شهر وان پیدا کند، اما او بعد از تلاشی ناموفق مایوس شده و ماجرا را رها کرده است.

در همین زمینه شبکه «خبر ۷» ترکیه در دسامبر سال گذشته، ۲۰۱۵، خبر داده بود که این افراد به اتهام تلاش برای ربودن یک خلبان ارشد پناهنده ایرانی به ترکیه در ماه ژوئیه بازداشت شده و دادستانی وان برای آنها ۱۲ سال حبس درخواست کرده است.

بر اساس این گزارش، تاتاری در جریان بازداشت گفته است که ده میلیون تومان پول از «حاجی» گرفته تا این فرد را در شهر وان پیدا کند.

وی گفته است که این پیشنهاد را قبول کرده و طی چند هفته چندین هتل وان را گشته، اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گفته آقای تاتاری، شخصی به نام «رحمان» عکس‌های این فرد را به موبایل وی ارسال کرده و گفته است که «حاجی» از این فرد پول طلب دارد.

در این گزارش از قول آقای محمدیان آمده است که او در ایران تاکسیرانی ساده بوده و بعد از آمدن به شهر وان با تاتاری آشنا شده است.

شبکه «خبر ۷» در ادامه نوشته بود که این خلبان با حضور در دادستانی گفته است که «ماموران امنیتی ایران در تعقیب من هستند... چندین ماه قبل وقتی از ایران خارج شدم، به خانواده من اجازه خروج از کشور ندادند و بعد از مصاحبه من با یک رسانه آمریکایی، ماموران امنیتی ایران به خانواده من هشدار دادند که مرا به ایران باز خواهند گرداند».

رادیو فردا