Wednesday, March 16, 2016

گذرنامۀ ایرانی بی اعتبارترین گذرنامه‌های جهان



گذرنامۀ ایرانی از بی اعتبارترین گذرنامه‌های جهان شناخته می‌شود
سیدعلی مچکریم

 خبرگزاری رسمی دانشجویان ایران، با استناد به آخرین گزارش مؤسسۀ بین المللی "هنلی و شرکا" نوشت که اعتبار گذرنامه جمهوری اسلامی ایران به پایین ترین رتبه های جهانی یعنی هم سطح گذرنامه‌های های کشورهای اریتره، اتیوپی، نپال و سودان سقوط کرده است. در این بین، تنها کشورهای لیبی، سوریه، عراق، سومالی، افغانستان و پاکستان که به درجات مختلف یا درگیر جنگ های خونین داخلی و یا خشونت های شدید قومی هستند در رتبه های بعد از ایران قرار گرفته اند.

گزارش سالانۀ مؤسسۀ بین المللی "هنلی و شرکا" که بر اساس آزادی سفر شهروندان کشورهای مختلف و با همکاری انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی به عنوان دارندۀ بزرگترین پایگاه اطلاعاتی سفر تهیه و تنظیم می شود دو کشور آلمان و سوئد را به لحاظ داشتن معتبرترین گذرنامه‌های جهان در مقام های اول و دوم قرار داده است. در این گزارش کشورهای فنلاند، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا مشترکاً رتبۀ سوم و کشورهای آمریکا، بلژیک، دانمارک و هلند مشترکاً رتبۀ چهارم را دارا هستند.
در آسیا، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی دارای معتبرترین گذرنامه‌ها شناخته می شوند. 
گزارش سالانۀ مؤسسۀ بین المللی "هنلی و شرکا" بیش از ۲۰۰ کشور را در رتبه بندی های خود بررسی می کند و به هر یک از آنها چه به صورت انفرادی و چه مشترکاً رتبه های ۱ تا ۱۰۴ را می دهد. در این رتبه بندی گذرنامۀ جمهوری اسلامی ایران رتبۀ ۹۸ را از مجموع ۱۰۴ رتبه به دست آورده است. گفتنی است که شاخص ترین معیار این رتبه بندی آزادی سفر شهروندان است که خود از مهمترین شاخص های جلب سرمایه های خارجی، قدر و منزلت بین المللی کشورها و اتباع آنها به شمار می رود.