Wednesday, February 10, 2016

پیوستن نیروهای پیشمرگه و پلیس به معترضان به دولت اقلیم کردستان عراق



شدت اعتراض‌ها در اقلیم کردستان عراق پس از آن‌که دولت این اقلیم عزم خود را برای اجرای سیاست‌های صرفه‌جویانه به منظور جلوگیری از فروپاشی اقتصادی اعلام کرد، افزایش یافت. نیروهای پیشمرگه، پلیس و کارمندان دولتی هم به این اعتراض‌ها پیوستند.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و اخبار رسانه‌ها حاکی از آن است که نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق موسوم به پیشمرگه، سه‌شنبه ۹ فوریه در سومین روز اعتراض‌های نیروهای پلیس و کارمندان دولتی با خواست دریافت حقوقشان، یک اتوبان اصلی را در نزدیکی پایگاهشان در شهر سلیمانیه بستند.

هفته گذشته دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که از کاهش قیمت نفت به شدت آسیب دیده و تا زمان بهبود اوضاع اقتصادی‌اش، تنها حقوق بخشی از کارمندان را پرداخت خواهد کرد.
تصمیم‌های جدید کارکنان وزارت‌خانه‌های کشور و پیشمرگه را که در جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در شمال عراق شرکت می‌کنند، شامل می‌شود. اما دولت اقلیم کردستان در پرداخت حقوق کارمندان این دو وزارتخانه‌ها هم تاخیر کرده است.
یکی از تظاهر کنندگان به شبکه محلی ان.آر.تی گفت که از چهار ماه پیش، حقوق خود را دریافت نکرده است. او افزود: «صریح بگویم، نیروهای پیشمرگه دیگر توانایی تحمل این وضعیت را ندارند».
یکی دیگر از نیروهای پیشمرگه گفت: «دولت مشروعیت خود را از دست داده است، باید به دیگران هم فرصت بدهد».
شماری از مسئولان کُرد هشدار داده‌اند که ادامه بحران اقتصادی می‌تواند باعث افزایش جدا شدن نیروهای پیشمرگه شوند. آن‌ها از کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا خواستار ارائه کمک‌های مالی شده‌اند.
نیروهای پلیس همچنین دو شهرهای کویه، حلبچه و جمجمال تظاهرات کردند. در اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق هم تظاهرات و اعتراض‌های کوچکی شکل گرفت.
شکوفایی اقتصادی در اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۴ ناگهان در پی تصمیم دولت مرکزی به کاهش سهم اربیل از فروش نفت متوقف شد.
این اقدام دولت مرکزی پس از آن صورت گرفت که اقلیم کردستان عراق، صادرات نفت را به صورت مستقل از راه ترکیه آغاز کرد.
این وضعیت، پرداخت حقوق به کارمندان بخش دولتی در اقلیم کردستان را که به ۸۷۵ میلیارد دینار عراقی (۸۰۰ میلیون دلار) می‌رسد، دشوار کرد.
دولت اقلیم کردستان سعی کرد کسری بودجه را با افزایش صادرات مستقل نفت به حدود روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت، جبران کند. اما کاهش قیمت نفت باعث شده است که اقلیم کردستان با کسری بودجه ۳۸۰ میلیارد تا ۴۰۰ میلیارد دینار عراقی روبرو شد.
جنگ علیه گروه داعش اوضاع را بحرانی‌تر کرده است به ویژه این‌که بیش از یک میلیون پناهجو از مناطق جنگ‌زده عراق فرار کرده و به اقلیم کردستان این کشور رفته‌اند.

العربیه.نت، فارسی