Wednesday, February 10, 2016

دستگیری «سردسته ایرانی» جاعلان گذرنامه در تایلند



پلیس تایلند ۲۱ بهمن ماه گفت در پی عملیاتی پنج ساله موفق شده اعضای یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین گروه‌های جعل‌کننده گذرنامه، از جمله «سردسته ایرانی» آن را، دستگیر کند.
بنا بر گزارش‌ها از تایلند، پلیس آن کشور نام «سردسته» این گروه را حمیدرضا جعفری عنوان کرده که ۴۸ ساله است و به «دکتر» شهرت داشت.
در این عملیات پلیس، ۶ شهروند خارجی بازداشت شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها حمیدرضا جعفری کارهای خود را در خانه‌اش در استانی در شرق بانکوک انجام می‌داد.
روزنامه بانکوک‌پست با انتشار تصویری که ظاهرا مظنون بازداشت‌شده را نشان می‌دهد، می‌گوید عملیات پلیس در دوشنبه گذشته «یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های جاعل گذرنامه در تایلند را متلاشی کرده است.»
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از فرمانده پلیس امور مهاجرت در آن کشور نقل کرده که سازمان‌های امنیتی گوناگونی، به ویژه از اتحادیه اروپا و ژاپن، در جست‌وجوی این شهروند ایرانی بوده‌اند.
پنج شهروند خارجی دیگری که بازداشت شده‌اند، پاکستانی هستند.
یک افسر پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته گذرنامه‌های جعفری، «با کیفیت‌ترین در بازار» و عمده مشتریان او نیز ایرانی، سوری و عراقی بودند.
این گذرنامه‌ها حدود ۲۳۰۰ دلار قیمت داشتند.
پلیس می‌گوید در یورش به خانه حمیدرضا جعفری نزدیک ۲۰۰ گذرنامه پیدا کرده که بیشتر آنها تقلبی بودند و بعضی‌ از آنها نیز از جهانگردان دزدیده شده و جعل شده بودند.
هر ساله هزاران گذرنامه در تایلند گم یا دزدیده می‌شود و این کشور از مراکز اصلی تهیه گذرنامه‌های تقلبی در آسیا به شمار می‌رود.
مقام‌های ایرانی هنوز به گزارش‌های منتشر شده در مورد بازداشت این شهروند ایرانی واکنشی نشان نداده‌اند.

رادیو فردا