Thursday, January 14, 2016

مغز سالم 'در گروی پای قوی است'



مغز سالم 'در گروی پای قوی است'
از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است اما اکنون محققان می گویند ذهن سالم ممکن است در گرو پاهای قوی باشد.

به گزارش بی بی سی، به عقیده پژوهشگران کینگز کالج لندن، قوت پاها معیار خوبی است که نشان می‌دهد آیا فرد به اندازه‌ای که برای سلامت مغز لازم است ورزش می‌کند یا نه.

این محققان که نتیجه تحقیق خود را در نشریه پیری‌شناسی منتشر کرده‌اند می‌گویند ورزش و فعالیت بدنی موادی را در بدن آزاد می‌کند که بر فعالیت مغز در سالمندی تاثیر مثبت دارد.

برای این بررسی، پژوهشگران ۱۵۰ خواهر دو قلو را که بین ۴۳ تا ۷۳ سال داشتند در مدت ده سال زیر نظر گرفتند و سرعت و قدرت پاها و توان ذهنی آنها (از جمله حافظه و توان پردازش) را در ابتدا و پایان تحقیق اندازه گرفتند.

این بررسی نشان داد زنانی که در سالمندی پاهای قوی داشتند، کمتر تحت تاثیر عوارض پیری بر مغز بودند؛ آنها که در ابتدای تحقیق پاهای قوی‌تری داشتند در پایان تحقیق توان شناختی بهتری داشتند و مغز آنها در روند پیری تغییر کمتری کرده بود.

دکتر کلر استیوز محقق اصلی این پژوهش می‌گوید این تحقیق نشان داد که از نظر تاثیر پیری بر توان شناختی مغز، "قدرت پاها" بیشترین تاثیر را دارد: "معیارهای دیگر مثل سلامت قلب نیز مهمند اما وقتی تمام این معیارها را هم در نظر گرفتیم، باز هم تاثیر قدرت پاها بیشتر بود... ما فکر می‌کنیم که قدرت پاها معیار فعالیت جسمانی مفید برای سلامت مغز است."

دکتر داگ براون مدیر تحقیقات انجمن آلزایمر بریتانیا می‌گوید این تحقیق موید شواهد رو به افزایشی است که نشان می‌دهند ورزش علاوه بر سلامت جسم باعث سلامت مغز نیز می‌شود:

"البته ما هنوز کاملا رابطه قدرت پا با سلامت مغز را به درستی نمی‌شناسیم"، از این رو برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است، از جمله "باید ببینیم خوب بودن نتایج آزمون حافظه آیا واقعا به معنای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر هست یا نه."