Sunday, January 24, 2016

نتایج تحقیق تازه: سکس دهانی خطر ابتلا به سرطان را ۲۲ بار افزایش می‌دهد



نتایج یک مطالعه تازه می‌گوید رابطه جنسی دهانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۲۲ بار افزایش دهد. این نوع از رابطه جنسی، باعث می‌شود که “ویروس پاپیلومای انسانی” (HPV) مستقیما وارد دهان شود.
مطالعه‌‌‌ای که به تازگی در ژورنال “جاما انکولوژی” (JAMA Oncology) منتشر شده برای اولین بار نتیجه گرفته که رابطه‌ی مستقیمی میان نوع ۱۶ “ویروس پاپیلومای انسانی” و وقوع تومورهای حنجره وجود دارد. این تومور بر سقفِ (کام) نرم دهان، قاعده‌ی زبان، و لوزه‌ها اثر می‌گذارد.
بر اساس این مطالعه که در کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک انجام گرفته، ویروس منتقل‌شده مستقیما باعث سرطان حنجره -که یازدهمین سرطان شایع جهان است- نمی‌شود اما سلول‌های آلوده‌شده را تغییر می‌دهد که می‌تواند باعث سرطانی‌شدن آن‌ها بشود.
پیش از این گزارش‌هایی وجود داشت که احتمال ابتلا به سرطان حنجره در مردان را دو برابر زنان می‌دانست که می‌تواند به این معنی باشد که سکس دهانی برای مردان دو برابر زنان خطرناک‌تر است.
دانشمندان “کالج آلبرت اینشتین” در مطالعه‌ی خود، ابتدا نمونه‌های دهان‌شویه‌ی ۹۷هزار فرد سالم را آزمایش کردند. آن‌ها چهار سال بعد وضعیت این افراد را پیگیری کردند و متوجه شدند که در این فاصله، ۱۳۲ نفر از آن‌ها به سرطان در نواحی سر و گردن مبتلا شده‌اند.
مطالعه می‌گوید آن‌ گروهی که در نمونه‌های دوم‌شان، HPV-۱۶ وجود داشت، در مقایسه با آن‌هایی که اثری از این ویروس در نمونه‌های‌شان نبود، ۲۲ بار بیشتر به سرطان حنجره مبتلا شده‌اند.
محققان هم‌چنین فهمیده‌اند که میان انواع دیگر “ویروس پاپیلومای انسانی” و سرطان‌های ناحیه‌ی سر و گردن نیز ارتباطی وجود دارد.
گفتنی است ویروس‌های پاپیلومای انسانی در حالت عادی از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود و تقریبا روی همه‌ی افراد در مقطعی از زندگی‌شان اثر می‌گذارد. تاثیرگذاری این ویروس‌ها بر روی پوست و غشاهای پوستی در خط مقعد، دهان، گلو، و دهانه‌ی رحم است.
در حال حاضر در انگلستان به دختران ۱۲ یا ۱۳‌ساله نوعی از ایمن‌سازی در برابر انواع HPV برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم توصیه می‌شود. هرچند که این واکسیناسیون هنوز برای پسران نوجوان ارائه نمی‌شود اما انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ در دسترس آن‌ها نیز قرار بگیرد.

منبع : تقاطع