Wednesday, January 13, 2016

فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، دو شاعر جوان، سه ماه بعد از مواجه شدن با احکام سنگین حبس و شلاق، از ایران خارج شدند.




تقاطع: فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، دو شاعر جوان، سه ماه بعد از مواجه شدن با احکام سنگین حبس و شلاق، از ایران خارج شدند.

خبر خروج این دو شاعر روز چهارشنبه (۲۳ دی-۱۳ ژانویه) ابتدا در خبرگزاری‌ “فارس” (متعلق به سپاه پاسداران) منتشر شد و ساعاتی بعدتر، خانم اختصاری در صفحه‌ی توییتر خود، این خبر را با نوشتن “خداحافظ ایران” تایید کرد.
خبرگزاری “فارس” در گزارش خود با انتشار تصویری از حضور مهدی موسوی و فاطمه اختصاری در استودیو تلویزیون “کورد تی.وی” (نزدیک به حزب دموکرات کردستان ایران) مدعی شده که این دو شاعر، «در مدت آزادی موقت خود با کسب پناهندگی کشور سوئد از طریق کردستان عراق از ایران فرار کردند».
مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، حدود دو سال قبل، روز ۱۶ آذرماه ۹۲ و یک روز پس از آن‌که پاسپورت‌های‌شان در هنگام خروج از کشور برای سفر به ترکیه ضبط شد، توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و پس از ۳۸ روز حبس در بند دو-الف زندان اوین، روز ۲۴ دی‌ماه با قرار وثیقه از این زندان آزاد گردیدند.
این دو در مهرماه امسال از سوی محمد مقیسه، قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ترتیب به ۱۱ سال و نیم، و ۹ سال زندان و نیز ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند ..
به دنبال صدور این احکام سنگین، مهدی موسوی در صفحه‌ی فیسبوکش نوشت که در حکم دادگاه علاوه بر اتهاماتی مانند «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام»، مسائلی چون «نگهداری گاز اشک‌آور» و «دست دادن و روبوسی با نامحرم» نیز وارد شده است.
او این اتهامات را «جوک محض» و «خنده‌دار» خوانده و افزوده بود: «بنده نه تنها در زندگی‌ام گاز اشک‌آور را از نزدیک ندیده‌ام بلکه در بازجویی‌های چهل روزه در سپاه و حتی در دادگاه یک کلمه راجع به چنین مسائل خنده‌داری صحبت نشده بود. از دیگر موضوعات خنده‌دار، اتهام فرعی دست دادن و روبوسی با نامحرم است که مشخص است برادران در اتهام‌سازی به چه بن‌بستی رسیده بودند که به این مسائل چنگ انداخته‌اند.»
این شاعر صاحب سبک با تاکید بر ‌این‌که «هیچ‌کدام از جرم‌های انتسابی را قبول ندارد» نوشته بود: «صدور چنین احکام ناعادلانه‌ای به جرم شعر گفتن و کتاب چاپ کردن در سرزمینم را تنها لکهٔ ننگی بر شعور انسانی و آزادی بیان می‌دانم. امیدوارم که روزی در این سرزمین عدلی جاری شود که کسی را به جرم شعر گفتن و آزاده بودن به زندان‌های طویل‌المدت محکوم نکنند.»
موسوی و اختصاری از پیش‌گامان “غزل پست‌مدرن” در ایران به شمار می‌روند و اشعارشان طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه نسل جوان ایران دارد. این دو پیش از بازداشت در سال ۹۲ از سوی رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی از جمله “باشگاه خبرنگاران” به «تبلیغ بی‌بندوباری جنسی و انحرافات اخلاقی و تولید اشعار سیاسی در حمایت از فتنه ۸۸» از طریق یک حلقه‌ی ادبی متهم شده بودند.