Wednesday, January 13, 2016

آخرین آمار از میزان خط فقر نسبی در ایران - 33‌درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند



آخرین آمار از میزان خط فقر نسبی در ایران؛
33‌درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس می گوید خط فقر یعنی حقوق زیر دو میلیون و 300 هزار تومان و با دستمزد فعلی امکان گذران زندگی نیست. 
گروه اقتصادی-رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود خط فقر را دو میلیون و 300هزار تومان دانست .

فقر در ایران سال ‌به ‌سال افراد بیشتری را به زیر خط خود می‌کشاند. از سال 84 به ‌بعد تعداد فقیران در کشور افزایش قابل‌توجهی یافت. سوءمدیریت و بی‌تدبیری دولت‌ها موجب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد. پیش‌تر گزارش‌هایی از زیرخط ‌‌فقر بودن یک‌سوم جمعیت ایران حکایت داشت.
با احتساب جمعیت 77میلیون‌نفری ایران در پایان سال 93، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که بیش از 30میلیون‌نفر از مردم ایران امروز به زیر خط فقر رفته‌ هستند. اگرچه سیدابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر رفاه اعلام کرده که هیچ نقشه‌ای از فقر در کشور وجود ندارد.
در این میان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع شوراهای اسلامی کار و کارگران کشور به حداقل دستمزد سال 94 اشاره کرد و گفت: خط فقر یعنی حقوق زیر دو میلیون و 300 هزار تومان و با دستمزد فعلی امکان گذران زندگی نیست.
کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جمع شوراهای اسلامی کار کشور و کارگران و مستمری‌بگیران با اشاره به پایین بودن دستمزد این قشر اظهار داشت: با حداقل مزد 700هزار تومانی امکان گذران زندگی نیست چرا که خط فقر در محدوده دو میلیون و 300 هزار تومان است.
براساس آخرین آمار رسمی؛ خط فقر سال 86 اعلام شده که نشان می‌دهد در این سال خط فقر 650هزار تومان بوده است. بنابراین آمارهای اعلام شده در خصوص نرخ خط فقر نشان‌دهنده این است که طی 6 سال گذشته و با وجود تورم‌های سنگینی که اقتصاد کشور پشت سر گذاشته، از نظر دولت خط فقر فقط دو برابر شده است.
افزایش نرخ خط فقر در 5/2سال گذشته 
در همین رابطه محمدحسین راغفر، تدوینگر نقشه جغرافیای خط فقر در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» با اعلام اینکه میانگین نرخ خط فقر دو میلیون و 300هزار تومانی اعلامی از سوی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس برای کل کشور غیرکارشناسی است، اعلام کرد: در حال حاضر نرخ خط فقر در استان‌های کشور متفاوت است و نمی‌توان رقم دقیقی را برای همه استان‌های کشور اعلام کرد.
این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه نرخ خط فقر در کلان‌شهرهای کشور ازجمله استان تهران، سه میلیون و 300هزار تومان برآورد می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر این رقم در برخی استان‌های کشور پایین‌تر از رقم کنونی است. این در حالی است که یکی از دلایل مهاجرت به کلان‌شهرهای کشور در شرایط کنونی افزایش نرخ خط فقر در برخی استان‌هاست.
راغفر، در ادامه با اشاره به افزایش نرخ خط فقر در دوسال و اندی گذشته، افزود: از ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم تاکنون ما شاهد ورشکستگی تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی بودیم که این موضوع بیانگر افزایش نرخ خط فقر در کشور است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد خانوارهایی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته هم‌اکنون 33‌درصد از جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند.
تهران، سیستان‌و‌بلوچستان در صدر خط فقر مسکن
در این میان براساس آمارها خط فقر مسکن در استان تهران برای یک نفر در هر سال برابر با 15میلیون ریال است. این بدین معناست که اگر یک نفر نتواند ماهانه 1.33میلیون ریال پرداخت کند از مسکن مناسب برای سکونت برخوردار نیست.
به‌عبارت دیگر، یک خانوار چهار نفری ساکن در استان تهران برای داشتن یک مسکن حداقلی باید ماهانه 5.33میلیون ریال(533هزار تومان) برای تامین مسکن پرداخت کند، در غیر این صورت این خانوار زیر خط فقر مسکن قرار دارد یا مسکن مناسبی برای سکونت ندارد.
بعد از استان تهران، خط فقر مسکن در استان هرمزگان بالاترین مقدار 14میلیون ریال را در میان استان‌های کشور دارد.
استان‌های البرز با خط فقر مسکن 11.5 و سیستان‌و‌بلوچستان با خط فقر مسکن 9.6میلیون ریال در سال در رتبه‌های بعدی خط فقر مسکن قرار دارند. کمترین میزان خط فقر مسکن مربوط به استان ایلام و برابر است با 2.84میلیون ریال در سال است.
70‌درصد مردم دارای مسکن ملکی هستند
از سوی دیگر مهدی پازوکی، کارشناس مسایل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» با بیان اینکه نرخ خط فقر دو میلیون و 300هزار تومانی مطابق با واقعیت‌های کنونی جامعه نیست، گفت: در حال حاضر 70 تا 80‌درصد جامعه ایران دارای مسکن ملکی هستند ازاین‌رو باید نرخ خط فقر با در نظر گرفتن این شاخص مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وی، با بیان اینکه هم‌اکنون در ایران میانگین بین 17 تا 18میلیون خانه ملکی وجود دارد، ادامه داد: یک بخشی از هزینه‌های سبد معیشت خانوارها مربوط به هزینه‌های مسکن است که باید نرخ خط فقر براساس آن محاسبه شود.
به گفته این کارشناس اقتصادی؛ در حال حاضر نرخ خط فقر در کشور پایین‌تر از رقمی است که رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است و در صورتی که این رقم مطابق با واقعیت باشد یعنی 70‌درصد از بازنشستگان در کشور زیر خط فقر گذران معیشت می‌کنند که این‌درصد صحیح نیست.
پازوکی، در ادامه یادآور شد: نرخ خط فقر باید ازسوی مراکز رسمی ازجمله مرکز آمار یا بانک مرکزی اعلام شود و درصد خطای آمار اعلام شده کم باشد