Sunday, January 10, 2016

داریوش فروهر در مصاحبه ای صریح در 1375: اگر در ایران، ضد انقلابی پیدا بشود، خود سران جمهوری اسلامی هستند




آ28بان 1393 -سایت انقلاب اسلامی: در فروردین ماه 1374 در کمربندی جتوب شهر تهران، بخصوص در اسلامشهر که اکثر مردم آن درآمد پایینی داشتند مردم به علت نبود آب اشامیدنی و گرانی قیمتها دست به اعتراض زدند. جمهوری اسلامی اعتراض مردم اسلامشهر را بشدت سرکوب کرد. مصاحبه ای که در زیر می خوانید در 1375 با داریوش فروهر صورت گرفته است. در این مصاحبه که برای اولین بار نوار صوتی آن را منتشر می کنیم، داریوش فروهر مواضع محکمی درباره رژیم می گیرد تا جائی که می گوید سران خود رژیم ضد انقلاب هستند. 

داریوش فروهر: مردم خیلی عادی نسبت به گرانی کرایه آمد و رفت که خودش پیامد افزودن بهای بنزین بموجب یکی از تبصره های لایحه بودجه سال کنونی و تبصره های برنامه دوم توسعه اجتماعی-اقتصادی است، به اعتراض برخاستند. البته این ناحیه، خیلی پیش از انقلاب که شاه شهر نامیده میشد، در تنگنای نداشتن آب آشامیدنی (آب لوله کشی) بسر می بردند و سالها مردم آنجا، اعتراض کرده اند و اکنون آب آشامیدنی را با تانکرهای کوچک، هر تانکری 400 تومان خریداری می کنند. این اعتراض آرام برخاست ولی با افسوس بسیار، سرکوب بسیار دژخویانه ای شد
مجری: اگر اجازه بفرمائید، روزنامه تهران تایمز که به زبان انگلیسی در تهران منتشر می شود، می گوید: «دست ضد انقلاب در اعتراضات اسلام شهر و اکبرآباد در کار بوده»، نظر شما در این باره چیست؟
داریوش فروهر: بگمان من، چنین چیزی نیست. اگر در ایران، ضد انقلابی پیدا بشود، این خود سران جمهوری اسلامی هستند که ارزشهای انقلاب را در هم شکستند، و با ندانم کاری های پی در پی، با پافشاری بر روی انجام برنامه های واپسگرایانه مردم را به سیه روزی انداختند. این خیزشهای خودجوش را نمی شود به ضد انقلاب نسبت داد. همانطور که در قبل هم گفته ام، تحمل مردم در برابر وضع بد زندگی روزمره، حدی دارد.
مجری: آقای فروهر، آیت الله خمینی زمانی که در قید حیات بود، می گفت: «انقلاب با وعده های بزرگ زندگی بهتر برای مردم، به پیروزی رسیده است، وای از آن روزی که مردم، قانع شوند که این وعده ها پوچ و توخالی بوده اند». آیا بنظر شما، این آمال و آروزهای برباد رفته نیست که باعث سرخوردگی و نارضایتی های عمومی شده است؟
داریوش فروهر: براستی همینطور است، مردم با آرزوهای بزرگ و با بیدادگری به انقلاب روی آوردند و به راستی فلک را سقف شکافتند، تا طرحی نو دراندازند. با افسوس زیاد، در این طرح نو، جز ناکامی ندیدند و اکنون درست همان روزی است که مردم پی بردند که با سرنوشت آنها بازی شده و روز به روز هم وضع بدتر خواهد شد و هیچ راه حلی هم در برابر باقی نگذاشتند.
مجری: آیا شما اصولا تحریم را حربه ای برای سقوط رژیمها می دانید؟
داریوش فروهر: می دانید که من ملت گرا هستم و همواره در پیکارهای سیاسی، چشم به مردم ایران داشتم، وضیعت کنونی برای مردم ایران، تحمل ناپذیر است، اینکه در بیرون در سمینارهای پژوشگرانه یا در دیدارهای سیاستمدارانه چه تصمیم می گیرند و چه می خواهند بکنند، برای من چندان قابل بررسی و اظهار نظر نیست. نظرم این است که براستی اگر خردگرایانه وضع کنونی ایران بررسی شود، این وضع دوام پذیر نیست، مردم وضع بهتری را طلب خواهند کرد. پیشنهاد شده است و من خودم از این پیشنهاد دهندگان بوده ام که طی یک گذار آرام، از وضع یکه تازانه کنونی بسوی مردم سالاری برویم. در مردم سالاری، سازمانهای سیاسی می توانند خودنمایی کنند، نیروی کافی بدست بیاورند و در یک انتخابات آزاد، به سرمایه های خودشان رای بدهند.