Tuesday, December 15, 2015

دختر آیت الله خمینی در کنار ابراهیم زکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه



کبوتر با کبوتر باز با باز

بی بی سی - گروه شیعه "جنبش اسلامی نیجریه" می‌گوید در پی دو روز حملات ارتش به اعضای این گروه و کشته شدن تعداد زیادی از آنها، ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش دستگیر شده است.

رسانه‌های محلی از کشته شدن ده‌ها نفر از اعضای این جنبش در شهر زاریا طی دو روز گذشته خبر داده‌اند، اما این گروه در بیانیه‌ای تعداد کشته‌ها را صدها نفر اعلام کرده است.

جنبش اسلامی نیجریه می‌گوید همسر و پسر شیخ زکزاکی هم در میان کشته‌شدگان هستند.

ارتش نیجریه دلیل حمله به این گروه و محاصره منزل رهبر آن را تلاش اعضای جنبش اسلامی برای سوء قصد به جان فرمانده ارتش نیجریه عنوان کرده است
جنبش اسلامی نیجریه این اتهام را به شدت رد کرده و ارتش را به "کشتار بی‌رویه" اعضای این گروه شیعه متهم کرده است.

جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه خود از کشته شدن چند نفر از اعضای بلندپایه‌اش خبر داده و گفته است که شمار قربانیان "اگر نه به هزاران، به صدها نفر رسیده است". سایت اینترنتی این جنبش هم ده‌ها عکس از جنازه‌هایی که در خیابان افتاده‌اند منتشر کرده است.
 ابراهیم زکزاکی که سه پسر دیگرش هم در سال ۲۰۱۴ در حمله پلیس نیجریه کشته شدند، شناخته‌شده‌ترین روحانی شیعه این کشور است که جنبش اسلامی را با الهام از مبارزات آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و کمی قبل از انقلاب ایران پایه‌گذاری کرد.

او تا کنون چند بار به ایران سفر کرده اما اتهامات مربوط به دریافت کمک مالی از ایران را تکذیب می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز دوشنبه ۲۳ آذر در تماس تلفنی با همتای نیجریه‌ایش "مراتب نگرانی‌های عمیق خود را از وقایع تاسف‌بار" شهر زاریا ابراز کرده و از دولت نیجریه خواسته است که برای جلوگیری از خشونت و حفظ جان مسلمانان "اقدام جدی و سریع" انجام دهد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه هم گفته است "تعیین سرنوشت شیخ زکزاکی برای جهان اسلام و ایران بسیار مهم است".

همزمان از ایران گزارش شده است که وزارت امور خارجه این کشور کاردار نیجریه در تهران را به این وزارتخانه فراخوانده و "مراتب نگرانی" جمهوری اسلامی ایران در رابطه با این خشونتها و حمله به شیعیان را به وی ابراز کرده است.