Sunday, December 20, 2015

سال‌روز تاسیس اولین سینمای قم؛ سینمایی که با دستور احمد خمینی منفجر شد



تقاطع: ۴۶ سال قبل در چنین روزی (۲۸ آذر ۱۳۴۸) اولین سینمای شهر قم با ظرفیت ۱۲۰۰ صندلی و ۱۹۰۰ مترمربع مساحت، در خیابان “شاه” (امام‌خمینی کنونی) گشایش یافت.

این سینما که “دروازه طلایی” (گلدن‌گیت) نام داشت، متعلق به علی بشارتیان، کارمند بازنشسته اداره قند و شکر قم بود.

 آن‌گونه که در اسناد ساواک آمده، بشارتیان از همان آغاز از سوی متعصبین قم مورد تهدید قرار گرفته بود اما در نهایت موفق شد با حمایت مقامات دولتی ساخت سینما را به پایان ببرد.

اولین فیلمی که در سینما “گلدن‌گیت” به نمایش درآمد مستندی به اسم “خانه خدا” با تم مذهبی بود. اما به تدریج فیلم‌های ایرانی و خارجی نیز در این سینما به نمایش درآمدند.

سرانجام در سال ۱۳۵۴ اولین و تنها سینمای قم در اثر یک انفجار آتش گرفت و کاملا تخریب شد.

بشارتیان که با توجه به تهدیدها، ساختمان سینما را بیمه کرده بود، از بازسازی سینما صرف‌نظر کرد و یک سال بعد زمین آن را به مبلغ ۳ میلیون تومان به آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی فروخت. این مرجع‌تقلید شناخته‌شده شیعه در محل سینمای تخریب‌شده، مدرسه‌ی دینی خود را با عنوان “مرعشیه” راه‌اندازی کرد.

حسن لاهوتی، از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی در جریان انقلاب اسلامی کمتر از یک سال بعد از پیروزی این انقلاب در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی کیهان فاش کرد که سینمای قم با دستور احمد خمینی، فرزند پرنفوذ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی منفجر شد.