Monday, December 7, 2015

انتشار تصاویری از زندگی ایرانیان‌آمریکا در نیویورک تایمز: قصه‌های تهرانجلس




ایرانشهر - نویسنده این قصه ها جواد پارسا عکاس ایرانی است که بعد از وقایع انتخابات 88 از ایران به عنوان پناهنده سیاسی گریخته است. جواد پارسا در راستای پروزه ای که برای معرفی ایرانیان خارج از کشور اجرا می شد در سال 2013 به آمریکا آمد و از ایرانیان بسیاری و زندگی آنها عکاسی کرده است. بخشی از همین تصاویر با زیرنویس‌های تکمیل کننده شالوده اصلی قصه‌های تهرانجلس در نیویروک تامیز محسوب می‌‌شود.
  این عکاس ایرانی در خاطراتش می گوید که: اصولا دو نوع روزنامه نگار در ایران وجود دارد یکی روزنامه نگاری که در راستای خواسته های دولت و حکومت فعالیت می کند و یکی روزنامه نگاری که سعی دارد به صورت مستقل فعالیت کند. من از سال 2005 شروع به فعالیت در خبرگزاری فارس کردم که یکی از سایتهای خبری وابسته به حکومت است. فعالیتهای من در این وبسایت خبری ادامه داشت تا اینکه در سال 2009 از طرف محل کارم موظف شدم که در جریان کمپین انتخاباتی محمود احمدی نژاد به استانهای مختلف سفر کنم و از این گردهمایی ها عکس تهیه کنم. پس از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات و آغاز راهپیمایی‌های سکوت در ایران، رییس من از من خواست که هیچ عکسی از این شلوغی‌ها و درگیری‌ها تهیه نکنم، اما من به این کار ادامه دادم و عکسهای مختلفی از این وقایع گرفتم.

وی در ادامه می گوید: من در طول این مدت عکسهای زیادی از شلوغی ها تهیه کردم که یکی از این عکسها که دختری در آن در مقابل برج آزادی علامت صلح را نشان می داد به عنوان جلد مجله تایمز انتخاب شد. چند روز پس از انتشار این عکس مدیریت خبرگزاری فارس من را به عنوان جاسوس معرفی کرد. چند هفته پس از این اتفاق من به ترکیه پناهنده شدم و پس از آن به نروژ رفتم و آنجا ساکن شدم.