Friday, December 18, 2015

بهترین کشور جهان برای زندگی کجاست؟



 بهترین کشور جهان برای زندگی کجاست؟طبق گزارش جدید سازمان ملل، بازهم نروژ.

امسال نیز برای دوازدهمین سال پیاپی نروژ در صدر جدول شاخص‌های توسعه انسانی قرار گرفت.

این جدول که به عنوان بخشی از گزارش سازمان ملل متحد برای بررسی توسعه انسانی در کشورهای مختلف جهان منتشر می‌شود، عوامل مهمی مثل عمر طولانی و سلامت، دسترسی به آموزش و دانش و برخورداری شهروندان از رفاه و سطح زندگی مناسب را مبنا قرار می‌دهد. 

طول عمر متوسط در این کشور حدود ۸۱ سال و درآمد متوسط سرانه مردم این کشور حدود ۷۰ هزار دلار در سال است.

پس از نروژ، کشورهای استرالیا، سوئیس، دانمارک و هلند در مقام‌های دوم تا پنجم جدول شاخص توسعه انسانی قرار گرفته‌اند.

در این گزارش که تنظیم و انتشار آن از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است، شاخص‌های توسعه انسانی ۱۸۸ کشور جهان بررسی می‌شود و امسال سودان جنوبی نیز به این مجموعه افزوده شده است.

به گفته سازمان ملل متحد هدف این بررسی و گزارش تاکید بر این نکته است که توسعه و آزادی انتخاب انسان‌ها مهم‌ترین معیار در سنجش توسعه و رفاه است.
در بخشی از گزارش امسال سازمان ملل متحد گفته می‌شود: «رشد اقتصادی باید ابزاری در خدمت رفاه و افزایش آزادی انتخاب مردم باشد و نه هدف نهایی. از روی بررسی همین شاخص‌ها می‌توان دید که کشورهایی که درآمد سرانه برابری دارند از نظر توسعه و رفاه انسانی یکسان نیستند.»

در جدول شاخص‌های توسعه انسانی سال ۲۰۱۵ لیبی ۲۷ رتبه و سوریه ۱۵ رتبه به نسبت موقعیت خود در سال قبل سقوط کرده‌اند.
پنج کشور آخر این جدول عبارتند از نیجر، جمهوری آفریقای مرکزی، اریتره، چاد و بوروندی.

هلن کلارک، مدیر بخش توسعه سازمان ملل متحد گفت: «این گزارش در حقیقت یک درخواست جدی برای مقابله با موانع توسعه در سراسر جهان است. شرایط کار و امکان اشتغال در سراسر جهان به سرعت در حال تحول است و سئوال مهم این است که با چه سیاست‌ها و روشهایی می‌توانیم توسعه انسانی را در این وضعیت متحول تضمین کنیم.»

در جدول شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد موقعیت ایران به نسبت سال گذشته ۶ رتبه ارتقاء یافته و در مقام ۶۹ قرار دارد.

روسیه در رتبه ۵۰، چین در رتبه ۹۰ و هند در رتبه ۱۳۰ قرار دارند.

این جدول در تقسیم بندی کلی چهار بخش را شامل می‌شود. بخش اول کشورهایی هستند که از لحاظ توسعه انسانی وضعیت عالی دارند و شامل رتبه اول تا ۴۹ جدول است. بخش دوم کشورهایی با وضعیت نسبتا مطلوب هستند و شامل رتبه ۵۰ تا ۱۰۵ است. ایران در میان این گروه قرار دارد. بخش سوم کشورهایی با وضعیت متوسط هستند که رتبه ۱۰۶ تا ۱۴۳ جدول را شامل می‌شود. بخش چهارم شامل کشورهایی است که از نظر شاخص‌های توسعه وضعیت بسیار بدی دارند و رتبه ۱۴۴ تا ۱۸۸ یعنی قعر جدول را دربرمی گیرد. 
در رده بندی امسال جدول شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد مقام‌های اول تا دهم عبارتند از:

نروژ
استرالیا
سوئیس
دانمارک
هلند
آلمان
ایرلند
آمریکا
کانادا
نیوزیلند

رادیو فردا