Thursday, November 5, 2015

آقای ظریف! آیا کسی را به خاطر عقایدش می‌گیرند؟


نیک آهنگ کوثر

دستگیری عیسی سحرخیز و دیگر روزنامه‌نگاران، آن‌هم با اتهام‌های امنیتی که فقط از منظر سپاه پاسداران جرم محسوب می‌شود، یک نکته را ثابت کرد. آقای ظریف! شما یک دروغگو هستید، و ماله‌کشان‌تان بی‌شرف هستند.

آقای ظریف،

شما وظیفه‌تان معلوم است؛ حفظ منافع نظام جمهوری اسلامی. از منظر شما، ماله‌کشی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد هالوکاست، وظیفه است، هرچند دروغگو از آب دربیایید.

هیچ‌کس منکر توانایی‌های چانه‌زنی یک فرزند بازار که با کمک ساواک بورس گرفت و به آمریکا رفت و در دوران جنگ، در سلامت کامل در ولایات متحده زندگی کرد، نیست.

هیچ‌کس منکر شیرین‌زبانی شما با دوستان و گرفتن حالت جنون در مقابل منتقدانتان نیست. هر دو را خوب انجام می‌دهید!

اما یک چیز هست که باعث شد با حرف شما، بی‌شرافتی بسیاری از همکارانم را بشناسم. وقتی شما به دروغ در برنامه چارلی رز گفتید که «ما هیچ‌کس را به خاطر عقایدش زندانی نمی‌کنیم» خواستیم با جامعه رسانه‌ای در انتقاد از حرف شما بیانیه‌ای صادر کنیم. به ناگهان، گروهی که تا آن روز واقعیت برای‌شان مهم بود، مصلحت نظام برای‌شان مهم‌تر شد و نخواستند با انتقاد، شما را تضعف کنند.

آقای ظریف! دوست شما، که سال‌های سال با او در نیویورک سلام و علیک داشته‌اید، یعنی عیسی سحرخیز، زندانی شد. عیسی سحرخیز نه از دیوار کسی بالا رفت، و نه مخالف نظام بود. او کسی بود که در همین چارچوب نظام می‌زیست و نخواست در خارج از مرزهای ایران زندگی کند. سحرخیز، زمانی سردبیر من بود، و با بسیاری از عقاید سیاسی‌اش هم مخالفم! چرا که باور دارم نباید به آدم‌های غیرپاسخ‌گو دل بست، و او دل بسته بود.

آقای ظریف! آقای سحرخیز را باز هم گرفتند. آیا مرتکب جرمی شده بود؟ سلاحی در دست داشت جز قلم؟

آقای ظریف! شما یک دروغ‌گو هستید و توجیه کنندگان دروغ‌تان، بی‌شرف‌هایی هستند که باید از جامعه رسانه‌ای اخراج شوند، به خاطر تلاش برای پنهان کردن واقعیت به نفع مصلحت شما و مصلحت نظام.

اگر شرف دارید، بار دیگری که برنامه چارلی رز می‌روید، اعتراف کنید که اشتباه کرده‌اید، و جمهوری اسلامی، نه تنها به خاطر اعتقادات، افراد را دستگیر می‌کند، که سابقه اعدام افراد را به خاطر اعتقادات‌شان دارد. شما ظاهرا در دهه ۶۰ در وطن‌تان تشریف نداشتید. شما احتمالا اسم مونا محمودنژاد را نشنیده‌اید. بله، همشهری مجید توکلی است که شما او را نشناختید. مونا محمودنژاد ۱۷ ساله اگر بهایی نبود، اعدام نمی‌شد.

آقای ظریف! چه بسیار درویش و غنی را نه به خاطر ارتکاب جرم، که به خاطر عقیده کشته‌اند. لطفا بار دیگر که دروغ می‌گویید، حواس‌تان باشد که حواس‌مان هست. بعد از دوران خدمت به جمهوری اسلامی، جایی پاسخ‌گوی‌تان می‌کنیم.