Tuesday, November 17, 2015

اختراع دانشمند ایرانی در کاهش آلودگی هوا



اختراع دانشمند ایرانی استرالیایی، انقلاب در کاهش آلودگی هوای جهان
با استفاده از حسگرهایی که «کورش کلانتر زاده» اختراع کرده است، می‌توان از مسمومیت ناشی از آلودگی هوا جلوگیری کرد. اختراعی که یک استاد ایرانی دانشگاه ملبورن انجام داده است می‌تواند از خطری که برای میلیون‌ها نفر در جهان وجود دارد بکاهد .

با استفاده از این دستگاه می‌توان میزان سم دی اکسید نیتروژن در هوا را تشخیص داد. یک استاد ایرانی دانشگاه صنعتی سلطنتی ملبورن استرالیا Royal Melbourne Institute of Technology-RMIT  با همکاری گروهی از پژوهشگران موفق شد روشی قابل اعتماد و کم خرج برای تعیین میزان دی اکسید کربن «دی اکسید نیتروژن» NO2 که ماده‌ای خطرناک است دو در ذرات هوای آلوده وجود دارد . ابداع نماید . این استاد جوان که «کورش کلانتر زاده» نام دارد در باره اختراع خود توضیح داد با توجه به خطرات دی اکسید نیتروژن، دستگاه‌هایی مورد نیاز است که میزان آن را در هوا نشان دهد. به گفته وی یکی از دلایل مرگ و میر ناشی از اثرات این گاز خطرناک ، عدم دسترسی عمومی به وسایلی است که بتوانند درباره وجود این گاز در محیط پیرامون هشدار دهند.

 بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد، هر سال بیش از «7 میلیون نفر» در جهان جان خود را به خاطر اثراات گاز دی اکسید تیتروژن از دست می‌دهند. این گاز بر دستگاه تنفسی اثرات مخرب داشته و کودکان و سالخورددگان را در آستانه مرگ قرار می‌دهد. سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، بنزین و به ویژه زغال سنگ عاملی است که گاز دی اکسید نیتروژن تولید می کند. کورش کلانترزاده که بخشی از تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران انجام داده است نوعی حسگر اختراع کرده که مولکول‌های دی اکسید نیتروژن موجود در هوا را می تواند به خود جذب کرده و میزان آن را در ذرات هوا نشان دهد این حسگر دارای بخش هایی در ابعاد نانو از «دی سولفید قلع» است که ذرات دی اکسید نیتروژن به آن می چسبد . دی سولفید هم اکنون نیز به عنوان «رنگدانه» در پوشش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از نظر شیمیایی گرایش زیادی برای ترکیب شدن با مولکول دی اکسید نیتروژن از خود نشان می‌دهد. همین امر باعث می‌شود که بتوان از این حسگر به عنوان دستگاهی برای نشان دادن میزان دی اکسید نیتروژن در هوا استفاده کرد. دستگاه هایی که هم اکنون برای تعیین مقدار دی اکسید نیتروژن در هوا وجود دارد بسیار گران است و در دسترس همگان قرار ندارد در صورتی که با استفاده از اختراع کلانترزاده می‌توان دستگاه‌هایی ساخت که در ابعاد تلفن‌های هوشمند بوده و به هزینه زیادی نیاز نداشته باشد. کورش کلانترزاده مدرک کارشناسی خود را  در رشته مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد و کارشناسی ارشد خود را در همین رشته از دانشگاه تهران به دست آورد. وی تحصیلات خود را در استرالیا ادامه داد و دوره  دکترای «نانو الکتریک» را در دانشگاه ملبورن به پایان رسانید. کلانتر زاده در سال 1350 در تهران به دنیا آمد، در دبستان تیزهوشان و دبیرستان البرز تحصیلات مقدماتی خود را انجام دادو تحصیلات خود را در دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و ملبورن به پایان رسانید و تحقیق در زمینه «نانو الکتریک» و «بیو الکترونیک» را آغاز کرد. هم اکنون کارخانه «زیمنس» آلمان اجازه ساخت نوعی حسگر را که از اختراعات کلانتر زاده است به دست آورده است . 

منبع - ایرانشهر