Friday, November 13, 2015

کشف دو سیاره تازه شوق و شور تازه‌ای در میان جامعه علمی و ستاره‌شناسان جهان به‌وجود آورده‌است.




به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ستاره‌شناسان دو سیاره در خارج از مدارهای شناخته شده منظومه شمسی کشف کرده‌اند که نه تنها گمان می‌رود یکی از «بزرگ‌ترین» کشف‌های فضایی در سال‌های اخیر باشد، بلکه پیشرفت بزرگی در فرایند جست‌وجوی حیات در خارج از کره زمین هم به شمار می‌رود.

به گفته دانشمندان یکی از این دو سیاره در مرز منظومه شمسی و دیگری کمی آن‌سوتر از آخرین مدار این منظومه واقع شده است.

برد تاکر، یکی از ستاره‌شناسان استرالیایی که در تیم تحقیق و شناسایی این دو سیاره فعالیت می کند عقیده دارد که احتمالا این [دو سیاره] بهترین بخت انسان‌ها برای حیات در خارج از منظومه شمسی به شمار می‌روند.

«یکی از هدف‌های ستاره شناسی و فیزیک نجومی در یافتن سیاره‌هایی این‌چنینی این است که ما یک «زمین» دیگر پیدا کنیم. دلیل اینکه ما باید به دنبال زمینی دیگر باشیم این ست که ما در نهایت می‌خواهیم نمونه‌های دیگر حیات را هم در این جهان بیابیم. این سوالی است که در ذهن همه ما موجود است.»

یکی از این دو سیاره که در لبه منظومه شمسی قرار دارد، جنسی صخره‌ای دارد و تقریبا هم اندازه کره زمین است. این سیاره «جی ال ۱۱۳۲ بی» نام‌گذاری شده است و بر اساس نظر ستاره‌شناسان احتمال وجود حیات در آن بسیار بالاست. ستاره شناسان عقیده دارند که اندازه این سیاره و نزدیکی آن به کره زمین باعث می‌شود که مطالعه جو آن امکان‌پذیر باشد.

دکتر دریک دمینگ، استاد ستاره‌شناسی دانشگاه مریلند در آمریکا عقیده دارد که «جی ال ۱۱۳۲ بی» «مهمترین سیاره‌ای» است که تا کنون در خارج از منظومه شمسی کشف شده است. این سیاره به دور ستاره قرمز رنگی که یک پنجم خورشید ما است، می‌چرخد. دمای سطح این سیاره به ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و با آنکه این دما برای وجود حیات به آنگونه که ما می‌شناسیم بسیار زیاد است، اما به گفته دکتر دمینگ، امکان حیات برخی باکتری‌ها در آن وجود دارد؛ «ما تا کنون چیزی مثل این سیاره ندیده بودیم. این سیاره به نوعی قابل سکونت است.»

زمان گردش این سیاره به دور ستاره‌اش کمی بیش از یک روز و نیم به وقت زمین است و این فرصت خوبی به دانشمندان برای مطالعه سطح آن می‌دهد.

سیاره دیگری که در فاصله‌ای سه برابر فاصله پلوتو، سیارک واقع در سامانه خورشیدی، کشف شده است، همانند آن یک سیاره کوتوله به شمار می‌رود. با آنکه در ابتدا دانشمندان تصور می‌کردند که این جرم آسمانی فقط یک جسم فضایی معلق است، اما به تازگی دریافته‌اند که این سیارک به گرد ستاره‌ای می‌چرخد.

دکتر اسکات شپرد، ستاره‌شناس موسسه کارنگی در واشینگتن آمریکا، که این کشف را اعلام کرده می‌گوید ما نمی‌توانیم با این اجسام فضایی و مدارهایشان را با دانشی که ما از مدارهای سامانه خورشیدی داریم توضیح دهیم. اما یافتن اجسامی از این دست برای فهمیدن اینکه سامانه خورشیدی چطور شکل گرفته است، حیاتی‌ست.

دانشمندان هنوز به طور یقین نمی‌دانند که سامانه خورشیدی ما چگونه به وجود آمده است.