Sunday, November 1, 2015

خودکشی پسر ۱۱ ساله در اشنویه به‌ خاطر پول یا ماهواره؟



از وقتی مدرسه از هاوری 11 ساله برای تعمیرات پول خواسته بود تا لحظه‌ای که او حلقه طناب بسته‌شده به لوله گاز را به گردن خودش انداخت، کمتر از 24 ساعت طول کشید. هاوری در حالی لحظات آخر زندگی‌اش را در اتاق خودش گذراند که پدر و مادرش برای چیدن سیب به باغ رفته بودند.

هاوری، یا به زبان کردی هوره، که کلاس چهارم دبستان بود، وقتی احساس کرد بین همکلاسی‌هایش به خاطر پرداخت نکردن پول تحقیر شده تصمیم به خودکشی گرفت. این روایت همسایه‌ها و مردم محل از این خودکشی است. صبح روز چهارشنبه بیست‌و‌نهم آبان  امسال بود که قرار شد هر یک از بچه‌های کلاس روز شنبه با خود پول همراه داشته باشند و این پول را به مسئولان مدرسه تحویل بدهند. جست‌و‌جوهای خبرنگار ما حاکی از آن است که آن پولی که هاوری به خاطر نداشتن آن تصمیم به خودکشی گرفت پنج هزار تومان بیشتر نبوده است. اما هنوز هیچ‌یک از مسئولان استان آذربایجان غربی علت خودکشی این پسر 11 ساله را اعلام نکرده‌اند و تنها می‌گویند تحقیقات ادامه دارد.
این در حالی است که یکی از مسئولان اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی اشنویه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» علت خودکشی این نوجوان را دیدن فیلم‌هایی که در ماهواره پخش می‌شود دانست و گفت: «پس از تحقیقات دریافتیم این پسر به تقلید از سریال‌های ماهواره‌ای خودش را حلق‌آویز کرده است.» این مسئول انتظامی در حالی علت خودکشی را دیدن سریال‌های ماهواره‌ای دانست که همسایه‌های خانواده قادرشوان به «فرهیختگان» گفتند: «این خانواده در وضعیت مالی بسیار بدی قرار دارند.»

هاوری 11 ساله خودش را در حالی با یک طناب به لوله گاز در اتاقش حلق‌آویز کرد که در خانه تنها بود. یکی از نزدیکان این خانواده به «فرهیختگان» گفت: «اینطور که ما شنیده‌ایم چهارشنبه به بچه‌ها گفتند پنج هزار تومان به مدرسه ببرند و هاوری وقتی با مخالفت خانواده روبه‌رو شده تصمیم گرفته جلوی دوستانش تحقیر نشود و این تصمیم را با مرگ خود عملیاتی کرده است.» او همچنین گفت: «پدر و مادر این پسربچه در یک باغچه کار می‌کنند و صبح پنجشنبه نیز برای چیدن بار سیب به آنجا رفته بودند و هاوری در منزل تنها بود.»

به هر حال این پسربچه 11 ساله خودش را کشته است و مسئولان انتظامی اشنویه صحبت از خودکشی او به دلیل تقلید از فیلم‌های ماهواره‌ای می‌کنند. در حالی که تا جایی که جامعه‌شناسان و کارشناسان آسیب‌شناسی درباره این سریال‌ها صحبت می‌کنند مهم‌ترین آسیب آنها را در رواج خیانت می‌دانند و تاکنون خبری از حلق‌آویز شدن در سریال‌های عاشقانه شبکه‌های ماهواره‌ای نبوده است. از سوی دیگر اما در دو مجموعه تلویزیونی که در دوران ریاست ضرغامی در صدا و سیما پخش می‌شد، دو حادثه حلق‌آویز شدن در خانه به تصویر کشیده شد، بنابراین حتی اگر قرار به تقلید باشد، احتمال تقلید از مجموعه‌های تلویزیونی صدا و سیما، احتمالی قوی‌تر به نظر می‌رسد .