Thursday, October 29, 2015

ناپدید شدن کارشناس فن آوری اطلاعات لبنانی در تهران




به گزارش سایت «ایران وایر» بنا بر بیانیه «سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات عرب» موسوم به «اجمع»، «نزار زکا» پس از دریافت دعوت نامه‌ای از شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»، جمعه ۱۱ سپتامبر به ایران سفر کرده است. نزار زکا دبیر «سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات عرب» است.

بنا بر این بیانیه، این همایش ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر در تهران برگزار شده و علاوه بر شهیندخت ملارودی، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی ایران نیز در آن حضور داشته و سخنرانی کرده‌اند.

این بیانیه ادامه می‌دهد که طبق برنامه اعلام شده نزار زکا، عصر روز ۱۵ سپتامر درباره «بهره برداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توانمندسازی زنان» در این همایش سخنرانی کرده است.

بیانیه سازمان «اجمع» می‌افزاید که این همایش بر «کارآفرینی، اشتغال زایی» زنان متمرکز بود و «نزار زکا»، یک متخصصی بین المللی شناخته شده در زمینه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای رشد اقتصادی و سیاست‌گذاری های عمومی برای فن آوری اطلاعات و ارتباطات است.

این بیانیه افزوده که نزدیکان «نزار زکا» تاکید کرده اند که او ۱۸ سپتامبر هتل را ترک می کند و سوار تاکسی ویژه فرودگاه می‌شود تا به بیروت باز گردد ولی اطلاعات موجود نشان می دهد او به فرودگاه نرفته و تاکنون خبری از سرنوشت او در دست نیست.

نزدیکان «نزار زکا» به سفارت لبنان در تهران ماجرا را اطلاع داده‌اند و با مقام‌های وزارت امور خارجه لبنان نیز صحبت کرده اند اما تا کنون از وضعیت او خبری دریافت نکرده اند.

این نخستین بار نیست که «نزار زکا» به ایران سفر می کند. از سال ۲۰۱۰ که او در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی الکامپ شرکت کرد تاکنون، او با مجامع علمی ایران در ارتباط بوده است. «نزار زکا» ماه مارس گذشته نیز جزو هیات داوری «جایزه چالش نوآورانه» بوده که در حوزه فناوری اطلاعات برگزار شده است. او سپتامبر ۲۰۱۴ نیز همکاری فعالی با همایش «هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان» داشته است. این مراسم توسط دولت روحانی برگزار شده‌اند.

روزنامه اصولگرای وطن امروز که توسط مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس ایران اداره می شود، ماه مه ۲۰۱۳ از «نزار زکا» به عنوان یکی از موسسان «انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی» نام برده که در یک پروژه امنیتی موسوم به «پل» مشارکت دارد. این گزارش، از پروژه پل به عنوان یک برنامه پوششی آمریکا برای نفوذ در ساختارهای سیاسی و اجرایی ایران یاد کرده است.