Saturday, October 3, 2015

‌کاهش ‌70 درصدی نرخ باروری در ایران‌




عضو کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مجلس شورای اسلامی هنوز در تصویب برخی قوانین در راستای افزایش جمعیت کند عمل می‌کند که در این صورت نیروی بالقوه بارور را از دست خواهیم داد.

فارس: مونس سیاح بعد از ظهر امروز در همایش جمعیت و چالش‌های پیش‌رو در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه از دید جمعیت‌شناسان جهان، انقلاب دوم برای مردم ایران انقلاب جمعیتی است، اظهار کرد: انقلاب دوم برای ایران کاهش نرخ باروری پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید بر اینکه در دنیا به دلیل مدرنیته و تغییر نگرش‌ها کاهش جمعیت رخ داده، گفت: ایران در دو دهه بیش از 70 درصد کاهش نرخ باروری داشته در حالی که این میزان در دنیا 30 درصد بوده است.

عضو کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این روند در کشور‌های غربی روندی کاملاً طبیعی داشت و افزایش دیدگاه‌هایی همچون لذت‌گرایی، اومانیسی، عدم مسئولیت‌پذیری در خانواده و فردگرایی را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه خانواده در غرب افول کرد که به معنی کاهش فرزندآوری بود، با اشاره به مهاجر‌پذیری کشور‌های غربی به دلیل کاهش جمعیت گفت: با اجرای مهاجر‌پذیری غربی‌ها به زودی دریافتند این کار ساختار آن‌ها را دچار اختلال می‌کند.

سیاح ادامه داد: کشور‌های غربی بیش از یک قرن پیش سیاست‌های تشویقی را به منظور افزایش جمعیت پیش گرفتند و می‌دانیم که این موضوع کاملاً جهانی و مورد اهمیت در سایر کشور‌هاست.

وی تصریح کرد: حتی رژیم صهیونیستی نیز با هدف افزایش جمعیت سیاست‌گذاری‌هایی داشته و حتی تولیدات وسایل پیشگیری از فرزند‌آوری در کمپانی‌های صهیونیستی مورد استفاده خود آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

سیاح اجرای سیاست تشویقی را هزینه‌بر دانست و گفت: کشور‌های مختلف به منظور افزایش جمعیت این هزینه را متقبل می‌شوند و به عنوان نمونه ژاپن با هزینه‌های بسیار تنها دو دهم درصد رشد جمعیت داشت.

وی با بیان اینکه در ژاپن بیش از 30 درصد بودجه سالانه به حمایت از سالمندان اختصاص می‌یابد، افزود: صرف این هزینه بسیار سنگین و تهدیدکننده اقتصاد کشور است و در صورت کاهش جمعیت توان بازسازی آن را نداریم.

عضو کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه برای رشد جمعیت توجه به زیر‌ساخت‌ها نیز لازم است، گفت: زمان کمی برای رشد جمعیت در کشور داریم و حدود سال 1415 پنجره جمعیتی رو به بسته شدن خواهد رفت و نرخ باروری نزول می‌کند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هنوز در تصویب برخی قوانین در راستای افزایش جمعیت کند عمل می‌کند که در این صورت نیروی بالقوه بارور را از دست خواهیم داد.

سیاح تجویز نسخه کاهش جمعیت را از سوی غربی‌ها عنوان کرد و گفت: این سیاست از سوی نظام سلطه و به ویژه ایالات متحده اجرا شد و متأسفانه ایران در این خصوص سه بار جایزه کاهش جمعیت را به خود اختصاص داد.

وی افزایش جمعیت را مولفه قدرت از دیدگاه سلطه‌گران برشمرد و افزود: آن‌ها افزایش جمعیت در کشور‌های مسلمان و جهان سوم را بر خود برنمی‌تابند.

عضو کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جنگ جمعیتی در جهان با جهان اسلام در جریان است و نظام سلطه سعی بر فرزند‌آوری و افزایش جمعیت به هر قیمتی حتی با پیشگیری از سقط جنین دارد.

وی خاطر‌نشان کرد: برای ما افزایش جمعیت و فرزند‌آوری از طریق ازدواج سالم و کاهش طلاق و نه به هر قیمتی دارای اهمیت است.

سیاح با بیان اینکه فراگیر کردن بیماری‌ها یکی از جنگ‌های جمعیتی است، بیان داشت: نسل‌‌کشی در جنگ‌های نظامی و ترور‌ها نیز از دیگر جنگ‌‌های جمعیتی سلطه‌گران است.

وی به جنگ تحمیلی و 300 هزار شهید دوران دفاع مقدس اشاره کرد و یاد‌آور شد: این جنگ از لحاظ نیروی انسانی برای ما بسیار پر‌هزینه بود و باعث کاهش جمعیت شد.

عضو کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متأسفانه مصوبات و غفلت‌ها سبب ایجاد چالش‌های کاهش جمعیت و افزایش سالمندی شد و مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری به دنبال داشت.

وی نرخ تک فرزندی را در کشور بیش از 33 درصد دانست و افزود: این موضوع در یک سوم خانواده‌های ایرانی صدق می‌کند و یک مقوله عجیب فرهنگی است که هنوز با آثار مخرب آن روبه‌رو نشده‌ایم.

سیاح با بیان اینکه با کاهش جمعیت ‌وضعیت عمومی جامعه را تهدید می‌کند، بیان داشت: تنها دشمنان در این مضوع دخیل نیستند و عواملی همچون فردگرایی، افزایش سن ازدواج، شهرنشینی، اشتغال، مصرف‌گرایی، تحقیر زنان خانه‌دار و سایر موارد این مهم را رقم زده که باید برای رفع این مشکل برخی مشوق‌های فرهنگی به میدان بیاید.

وی با اشاره به برخی سوءتفاهم‌ها در خصوص افزایش جمعیت تصریح کرد: سوء تفاهم جمعیت کمتر رفاه بیشتر، فرزند کمتر کیفیت بیشتر، سوء تفاهم‌های بهداشتی و بسیاری موارد در تشدید کاهش جمعیت نقش داشته است.

عضو کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: باید برای رفع این سوء تفاهم‌ها بررسی، تحقیق و کار شود.