Wednesday, September 9, 2015

حرفهای خنده دار امام جمعه شهر آبیک



امام جمعه شهر آبیک،
در وجود جسمانی انسان، دو نوع عصب به نام سمپاتیک و پاراسمپاتیک وجود دارد که نقطه مقابل هم هستند و تعادل بدن را بر عهده دارند. موسیقی سبب می‌شود تعادل و هماهنگی بین دو عصب سمپاتیک و پاراسمپاتیک به هم بخورد .

فارس: موسیقی در شرع اسلام چه جایگاهی دارد؟
واژه موسیقی، عربی است و ترجمه آن به لاتین موزیک و به فارسی آهنگ می‌شود که در فرمایشات مراجع عظام تقلید بدون استثنا موسیقی حرام است.
دروغ حرام است، سنتی و مدرن آن هم فرقی نمی‌کند مگر اینکه مصحلت‌آمیز باشد ولی موسیقی حرام است و در حرمت آن سنتی و مدرن وجود ندارد، در موسیقی، مصلحت نیز جایگاهی ندارد. در شرع مقدس اسلام، موسیقی چون برای انسان ضرر و زیان دارد، تحریم شده است.
فارس: چرا موسیقی از سوی مراجع عظام و علمای دینی حرام شمرده شده است؟
در وجود جسمانی انسان، دو نوع عصب به نام سمپاتیک و پاراسمپاتیک وجود دارد که نقطه مقابل هم هستند و تعادل بدن را بر عهده دارند.
یعنی این دو نوع عصب، مقابل و معادل هم مانند کفه ترازو هماهنگ و یکسان عمل می‌کنند تا نتیجه مطلوب دهند. موسیقی سبب می‌شود تعادل و هماهنگی بین دو عصب سمپاتیک و پاراسمپاتیک به هم بخورد، یعنی از نظر علمی و شرعی موسیقی حرام است.
در قرائت قرآن کریم که ثواب بسیاری دارد، تاکید شده که با لحن و صوتی زیبا و عربی خوانده شود یعنی اگر با لحن موسیقی بخوانند، حرام است.
نسبت به واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات، عرف جامعه جایگاهی ندارد و شارع طبق قانون خدا احکام لازم را صادر می‌کند.
فارس: آیا برگزاری کنسرت‌های موسیقی نوعی لهو و لعب است؟
لهو به معنای سرگرمی و مشغول شدن انسان به امری است که سبب غفلت انسان از یاد خدا می‌شود که در آیه 20 سوره مبارکه حدید به این مقوله اشاره شده است.
برگزاری کنسرت‌های موسیقی یکی از مصادیق لهو و لعب است که حرام است و اگر زن و مرد مختلط هم باشند، در حرمت آن شکی نیست.
مراجع عظام تقلید اختلاط زن و مرد در تعزیه‌ها و شبیه‌خوانی‌ها را حرام اعلام کرده‌اند که از جمله اقامه این موضوع می‌توان به لباس مبدل پوشیدن، آمیخته بودن به لودگی، ایجاد وهن در اعتقادات، دروغ بودن و مقابل هم نشستن زن و مرد اشاره کرد.
کنسرت موسیقی سبب می‌شود انسان در یک تا دو ساعتی که در کنسرت حضور دارد از یاد خدا غافل شود و از امور اخروی روی گردانده و به امور دنیوی و مادی بیندیشد.
فارس: یکی از مسئولان استان قزوین جدا کردن زن و مرد در کنسرت‌های موسیقی را توهین به شعور مردم بیان کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
در شرع مقدس اسلام هم جدایی زن و مرد در برخی مکان‌ها ذکر شده که می‌توان به فاصله گرفتن زنان و مردان در حال احرام، هنگام طواف خانه خدا اشاره کرد، پس اگر جدایی زن و مرد در کنسرت‌های موسیقی توهین به شعور مردم باشد، خدا با اعلام جدایی زن و مرد در حال احرام به انسان توهین کرده است که قطعا این طور نیست.
به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در پی ایشان مدیرکل ارشاد استان که اعلام کرده‌اند اختلاط زن و مرد در کنسرت‌های موسیقی اشکالی ندارد باید گفت که ایشان فعال سیاسی هستند و نظر فقهی و تشخیص حلال و حرام از عهده ایشان خارج است، در این زمینه باید به فرمان مقام‌معظم‌ رهبری دل و جان بسپاریم که اهل فقاهت و علوم دینی است.
لازم به ذکر است که در کنسرت‌های موسیقی، برخی آهنگ‌ها انسان را بدون اختیار و اراده به انجام حرکات موزون وا می‌دارد و حرکات غیر ارادی صورت می‌گیرد.
باید گفت که خرید و فروش و نگهداری آلات و ادوات موسیقی و لهو حرام از نظر علمای دینی حرام است.
در برخی کتب رسیده از اهل سنت، اخبار کذب در خصوص علاقه پیامبر اکرم (ص) و عایشه نسبت به موسیقی وارد شده است که نباید به آنها استناد کرد، بلکه باید به روایت و اخبار موثق رسیده از ائمه اطهار (ع) رجوع کرد.
فارس: نظر شما در خصوص برگزاری کنسرت موسیقی در استان قزوین و به تبع آن در شهرستان آبیک چیست؟
از مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و شهرستان آبیک درخواست می‌شود از برگزاری کنسرت‌های موسیقی به این صورت کنونی بپرهیزند، چراکه این امر سبب می‌شود احساسات دینی نیروهای ارزشی، خانواده‌های معظم شهدا، انقلابیون و مذهبی‌ها جریحه‌دار شود.
برگزاری کنسرت‌های موسیقی به این شیوه سبب می‌شود به تدریج گرایش‌های ضددینی و ضدانسانی در انسان ایجاد شده و پله‌پله انسان را از یاد خدا غافل کرده و به سمت پوچی و انحراف بکشاند و ممکن است انسان سر از ناکجاآباد درآورد و از اهداف عالیه انسانی دور شود.
فارس: آیا می‌توان برگزاری کنسرت‌های موسیقی در راستای سیاست‌های دولت دانست؟
دولت ایران اسلامی، دولتی اسلامی و قانون آن قانون الهی و اسلامی است، بنابراین دولت موظف است قانون اسلام را اجرا کند و نباید از خطوط قانون اسلامی تخطی کند که این امر به نوبه خود از درجه اعتبار ساقط است.
فارس: بهترین شادی که مسئولان می‌توانند به مردم هدیه دهند چیست؟
اگر مسئولان به فکر شادی و رفع دغدغه و نگرانی‌های مردم هستند، می‌توانند جلوی گرانی افسارگسیخته و تورم را بگیرند، اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند و بسترهای لازم برای ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان را فراهم کنند.
فارس: نظر شما در خصوص نمایش فیلم محمد رسول‌الله (ص) که به تازگی اکران شده چیست؟
این فیلم از فیلم‌های ارزشمند و فاخر است که در شأن پیامبر اسلام (ص) ساخته شده که البته مفتی وهابی ملعون عربستان این فیلم را فیلم مجوسی دانسته و مفتی مصر هم تماشای این فیلم را حرام ذکر کرده است، پس این فیلم تأثیرگذار بوده و هست.
خوب است مسئولان به جای برگزاری کنسرت‌های موسیقی، این فیلم ارزشی و دینی را در شهرستان‌ها به نمایش درآورند تا همگان از تماشای این فیلم بهره لازم را ببرند.