Wednesday, July 15, 2015

فضا پیمای بشری قدم به دنیای دور و ناشناخته منظومه شمسی گذاشت



فضاپیمای آمریکایی “New Horizons” یا افق جدید شب سه شنبه-چهارشنبه از کنارسیاره کوچک پلوتو رد شد نقطه ای که پیش از آن برای بشر ناشناخته بود.
ستاره شناسان ناسا و دانشمندان جهان لحظه ای را که 9 سال به انتظار آن بودند دیشب با رسیدن این فضاپیما به سیاره کوچک پلوتو اتفاق افتاد. به این سیاره لقب "سیاره کوتوله" نیز داده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ایستگاه فضایی و مرکز کنترل ناسا در "کیپ کاناورال آمریکا، ساعت یک شب به وقت گرینویچ پیام های این فضاپیما پس از 9 سال دریافت شد.
این اتفاق با جشن و شادی دانشمندانی که 9 سال منتظر این لحظه بودند همراه شد.
این فضاپیما در ژانویه 2006 برای رسیدن به حاشیه منظومه شمسی به فضا پرتاب شد. این فضاپیما تاکنون حدود 5 میلیارد کیلومتر را در فضا طی کرده است.
"آلیس بوومن"مدیر عملیات این فضاپیما گفت : "پس از معاینه تمام سیستم ها به اطلاع می رسانم که فضاپیمای ما در سلامت کامل به سر می برد".
روز سه شنبه 14 ژوئیه ساعت 12.49 به وقت گرینویچ، این فضاپیما فقط 12.500 کیلومتر از سیاره پلوتو فاصله داشت. به دلیل گذشتن فضاپیما از پشت این سیاره، علایم آن تا ساعت 3 بامداد چهارشنبه به وقت گرینویچ قطع شده بود.
رسیدن پیامهای این فضاپیما به زمین 4 ساعت و نیم به طول می انجامد.
آلن استرن رئیس گروه ستاره شناسان "نیوهورایزونز، گفت : "این لحظه ای است که باید جشن گرفته شود. ما نخستین قدم را برای شناسایی منظومه شمسی برداشته ایم. البته قدم اول تحت رهبری جان اف کندی رئیس جمهوری فقید آمریکا در اول ده 1960 گذاشته شد".
این قمر مصنوعی کوچک نه تنها از پلوتو و ماهی که دور آن می چرخد عکس برداری می کند بلکه دارای 7 دستگاه گوناگون برای اهداف محتلف است که می تواند تراکم شیمیایی، ترکیب جو، حرارت سطح و گازهای روی این سیاره را اندازه گیری می کند.
این فضاپیما در روزهای اخیر اطلاعات زیادی را به ما داده است که بایستی دقیقا مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند.
سیاره کوچک پلوتو دارای قطری به طول 2370 کیلومتر است که تقریبا 80 کیلومتر بیشتر از آن چیزی است که پیش از این ما برآورد کرده بودیم. تصویری که هفته گذشته از این فضا پیما دریافت کردیم از شکلی مانند یک قلب در سطح این سیاره را نشان می داد. تصویر اخیر نشان از حفره هایی هم از سطح این سیاره و هم روی ماهی که دور آن می چرخد دارد.
فضاپیمای "نیوهوریزانز" سریع السیرترین فضاپیمایی است که ساخته دست بشر است. در هر ثانیه حدود 16.7 کیلومتر یا به عبارتی حدود 50 هزار کیلومتر در ساعت سرعت دارد و از انرژی اتمی به عنوان سوخت استفاده می کند.
این فضاپیما در حال تصویربرداری از این سیاره و فضای اطراف آن می باشد.
این نخستین بار است که یک فضاپیما به این فاصله در منظومه خورشیدی ما می ‌رسد و می‌تواند به پلوتو نزدیک شود.

منبع - العربیه