Saturday, October 10, 2015

کشتی‌های ایرانی در بنادر آمریکا شیطان بزرگ پهلو می‌گیرند




کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تصمیم خود برای به روز رسانی و جوان‌سازی ناوگان خود و ورود به بازار بین‌‌المللی حمل و نقل پس از خروج ایران از تحریم‌ها خبر داد.

سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: طبق توافق هسته‌ای میان ایران و غرب در ماه ژانویه از تحریم‌های بین‌المللی خارج خواهیم شد. ما به مدت بسیار طولانی از صحنه بین‌المللی دور بودیم و ورود دوباره به بازارهای بین‌المللی از اولویت‌های اول ما محسوب می‌شود.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از 158 فروند کشتی شامل فله‌بر، کانتینربر و کشتی‌های تانکر  یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود.انتظار می‌رود این شرکت که از جمله اولین‌ شرکت‌های تحت تحریم‌ در سال 2008 بود پس از توافق امسال در آغاز سال 2016 به بازارهای جهانی بازگردد.


سعیدی که پیش از این در سمت معاون رئیس انرژی اتمی ایران فعالیت داشت اظهار داشته است: حجم تجارت سالانه میان ایران و اتحادیه اروپا پس از تحریم‌ها به 15 میلیارد دلار می‌رسید و انتظار داریم تهران قادر به دستیابی به این میزان در سه سال آینده شود.

وی همچنین نسبت به ورود دوباره کشتی‌های ایران به بنادر آمریکایی برای اولین بار پس از سال 1357 و زمانی که تجارت میان دو کشور متوقف شد اظهار امیدواری کرد.

مایکل استورگارد به عنوان سخنگوی شرکت کشتیرانی مرسک در این خصوص نیز اظهار داشت: پس از لغو تحریم‌ها ایران پتانسیل بالایی برای فعالیت‌های تجاری خواهد داشت.

آن کرونبرگ به عنوان مدیرعامل شرکت کشتیرانی مرسک در عمان، کویت و عراق نیز گفت: حجم حمل و نقل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه صادرات و واردات به ایران در مجموع نیمی از میزان کالای انتقالی توسط این شرکت قبل از موج جدید تحریم‌ها در سال 2012 است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بکارگیری کانتینربرهای غول‌پیکر با گنجایش بیش از 18 هزار TEU سخن به میان آورده است.

سعیدی در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از 41 فروند کشتی کانتینربربا ظرفیت حمل 14 هزار کانتینر برخوردار است و پیوستن به جمع کشتیرانی‌هایی با کانتینربرهای غول‌پیکر از جمله اهداف اولیه ما محسوب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفتگو با وال استریت ژورنال با اشاره به توقف تجارت میان دو دولت ایران و آمریکا از سال 57 تاکنون خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت آمریکا تصمیم به بازگشایی بنادر خود به ایران را بگیرد سردمداران صنایع الکترونیکی آمریکا نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

وی افزود: صنعت الکترونیکی ما در پنج سال گذشته با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرده است و ما مایل به همکاری با شرکت‌های آمریکایی نظیر ویستینگ‌هاوس، جنرال الکتریک و شرکت IBM به منظور تأمین تجهیزات فناوری اطلاعات و انتقال این کالاها از طریق کشتی به ایران هستیم.

وی در پایان گفت: ما یک بازار هشتاد میلیون نفری هستیم و درهای ایران بار دیگر به روی تجارت باز شده است.

پارسینه